Hollandse Luchten data analyse dashboard nu openbaar toegankelijk

Vanavond eens gekeken naar de grafiek weerseffect → grafiek temperatuur vs fijnstof.
Ik heb daar de volgende vragen / opmerkingen bij:

1. Met alles geselecteerd zie je weer de foute piek van sensor 312 in Zaandam. Die moet je dus steeds uitschakelen
  2. Er is een dip bij 0 graden. Dit is waarschijnlijk een artefact / importfout. Als je de gegevens als tabel bekijkt zie je tussen -0.10 en 0 graden nog een rij zonder temperatuur. Daar gaat data verloren. Ik weet natuurlijk niet hoe het komt maar ooit weleens iets gehad met het verschil tussen -0 en +0. In ieder geval klopt het niet en de piek heeft geen betekenis,
  3. Kijk je verder in de tabel dan zijn er sensoren die een temperatuur hoger dan 250 graden aangeven. Kan natuurlijk niet, die data zou moeten worden verwijderd / niet moeten worden geimporteerd. Ik heb ook vraagtekens bij temperaturen >25 in de winter.
  4. bij hogere en lagere temperaturen zien we grote afwijkingen. Logisch, weinig data dus veel statistische ruis. Zou er een soort smoothing op de grafiek kunnen worden toegepast?
  5. We zien een gemiddelde. De bandbreedte zou daarnaast veel meer kunnen vertellen (het gemiddelde zegt niet zoveel)
  6. Tenslotte is de waarde van de grafiek erg beperkt. De temperatuur correleert met de (rel.) luchtvochtigheid en ook met de tijd van de dag (in de nacht zijn de temperaturen lager dan overdag). Wat interessant is, is wat het verschil is tussen 5 en 15 graden om drie uur 's middags.

Tot zover.