Balansventilatie en houtkachel

Sinds kort hebben mijn buren een houtkachel. De rook komt in mijn WTW ventilatie terecht en dat moet ik voor zijn. De betreffende woningen hebben een platdak, de schoorsteen is zo’n 7 meter verwijderd van mijn inlaat.
Ik wil een sensor bij de inlaat van de ventilatie plaatsen die signaleert wanneer die rook er aan komt.

De vraag:

  1. wat ga ik meten? CO, fijnstof, iets anders
  2. waar ga ik dat meten? buiten de aanzuigbuis, in de aanzuigbuis, ergens in huis?
  3. welke apparatuur heb ik daarvoor nodig?

Hallo Hans, Dit probleem speelt ook bij normaal ventileren terwijl de buren stoken en inderdaad zeker als je actief buitenlucht aanzuigt met een WTW. Toch eerste even de vraag of je met de buren kunt overleggen over hun stookgedrag? Kijken ze op stookwijzer.nu? Voldoet de installatie aan de eisen?

Fijnstof buiten bij de aanzuigbuis meten kan helpen om de pieken aan te detecteren die optreden als de kachel wordt aangevuld, al ben je waarschijnlijk dan al te laat. Het algehele fijnstof niveau kun je detecteren en als de waarden te veel oplopen naar je zin kun je actie ondernemen in de WTW. Er zijn API’s voor sensor.community. Wat je lijkt mij nodig hebt is een domotica controller met een programmeertaal om e.e.a. te meten en te regelen. De WTW moet dan ook wel aanstuurbaar zijn. Heb je al domotica en ervaring met meten en aansturen van andere apparatuur?

Dag Jaap,
Dank voor je snelle reactie. Overleg met de buren vindt plaats maar traag en vanuit de zelfverzekerde machtspositie van de blije stoker. Helaas ben ik een kluns wat betreft domotica; ik heb dat dan ook nog niet. De WTW is aanstuurbaar, o.a. door CO2 meters, dus een fijnstofmeter moet ook lukken.

Ik ben nieuw op dit forum en kan niet goed uitvogelen of er hier in de buurt (Den Helder) community leden actief zijn. Als ik idd mijn gegevens ook beschikbaar ga maken voor de sensor community dan zou ik hun steun goed kunnen gebruiken.

Best Hans, ik wil je niet ontmoedigen, maar een fijnstof sensor meet ook zeer hoge waarden bij kou, mist en hoge luchtvochtigheid. Wel zal er bij opstarten van de houtkachel een “spike” te zien zijn, maar het lijkt me last programmeren. Je zou je buren kunnen vragen een “gek” te plaatsen op de schoorsteen, of misschien een H, en stookwijzer.nu te volgen. Stookalert van RIVM is (sorry) waardeloos, want wij (in Woerden) hebben de afgelopen maanden vele keren avonds windkracht 2 of 1 gehad zonder een enkele stookalert. En mijn ervaring is dat houtstokers er niet op letten, en gewoon binnen blijven, bij hun houtkachel. Bewustwording zal een lange tijd vergen.

Dank je Gaby, voor je opmerkingen. Bewustwording zal inderdaad wel lang duren. En zolang heb ik niet. Ik wil nu mijn gezondheid beschermen. Je hebt gelijk dat een fijnstof sensor gekalibreert moet worden voor vocht en temperatuur. Ik overweeg nu een termometer op de schoorsteen van de buren te plaatsen/richten. Die staat per slot op de erfscheiding op het gemeenschappelijke platte dak. Dan meet ik weliswaar geen troep, maar weet in elk geval exact wanneer het ding weer aangestoken is. Idealiter laat ik dan automatisch de ventilatie uitzetten. Tegelijkertijd probeer ik de producenten van ventilatiesystemen (Brink, Zehnder) te bewegen actie tegen houtkachels te ondernemen.
De stichting Houtrookvrij reageert niet op berichten, helaas.

Waarom zouden particuliere bedrijven als Brink en Zehnder actie ondernemen tegen
houtkachels ? Wat de overheid zich wel zou moeten realiseren is dat warmte terugwinning met ventilatie lucht (warmte pomp) niet kan bij veel houtrook in de omgeving. Slecht voor het CO2 / Parijs akkoord. Temperatuurmeting uitwendig is langzaam. Een fijnstof senzor er direct naast meet het wel direct, maar dan heb je inderdaad software matig iets nodig wat de “spike” herkent en omzet in een schakeling. Ik heb daar helaas (ook) geen verstand van, want dan had ik het thuis ook geïnstalleerd.
Ik heb aan veel ventilatie roosters een auto-interieur filter bevestigd, met pm 2.5 actief koolfilter inzet. Of dat zou werken met mechanische ventilatie weet ik niet. Het verbetert wel, maar je reduceert ook de ventilatie capaciteit. En verder heb ik geprobeerd lekkages van buiten naar binnen te dichten (voordeur, afzuigkap). In de huiskamer een Winix Zero Pro luchtreiniger geplaatst, die fijnstof filtert en wat foute gassen absorbeert, maar dit is maar een halve oplossing. Je zou een ASPRA S INDUCT met actief koolstoffilter kunnen plaatsen; dat zou werken volgens de fabrikant VFA. Ikzelf heb er geen ervaring mee. En ik twijfel of actief kool de enorme hoeveelheden waterdamp uit de buitenlucht (rel vochtigheid > 90 % ) aankan.