Als de fijnstofconcentratie het afgelopen uur een bepaalde waarde heeft, dan is die concentratie het volgende uur meestalongeveer hetzelfde. De meeste concentraties springen niet van het ene op het andere uur drastisch omlaag of omhoog,vuurwerk en branden daargelaten.
Als we PM25 concentratie vorige uur en huidig uur tegen elkaar plotten, dan verwachten we een dikke sigaar op de lijn y=x, met wat gelijkverdeelde ruis eromheen
Gebruikmakend van de officiele rivm data volgens Luchtmeetnet dataset, plotten wevoor 2023
alle NL stations pm25 resultaten, in dezelfde kleur, met dezelfde dikte over elkaar heen.
Horizontaal zetten we het eerst voorkomende uurgemiddelde, verticaal het volgende uurgemiddelde.
Inderdaad een dikke sigaar, maar opmerkelijk is een “witte driehoek” , met een geprononceerde verticale lijn rond x=13ug/m3.
Uit de random punten rond de sigaar lijkt een “hap” te zijn genomen.
Als de huidige concentratie rond de 13 is, dan is de kans op een volgende erg lage uurconcentratie niet zo groot.
We kunnen ook elk punt een tikkeltje doorzichtig maken, punten die vaker voorkomen worden dan vetter dan weinig voorkomendepunten.
Hier lijken we zowel wat horizontale als verticale lijnen te ontwaren tussen de oogharen.
De vraag is, is dit een meet artefact (afrondingen?) of een toeval, een illusie tgv onze manier van plotten ?
Ik ben benieuwd naar comments uit de community.
Dank aan Twan van der Schoot, die mij attendeerde op deze eigenaardigheid.
Bekijken het tweede scatterplot plaatje wat nauwkeuriger dan zie ik een donkere streep op ca 15 ug/m3 volledig parallel met de X-as als Y-as lopen. Op 17 ug/m3 is er een vage lichte streep te zien. Mi is dat vreemd. Een afrondings probleem? Je zou de scatter plot op die plaats wat in kunnen zoomen?
Of is dit te danken aan de sensor gevoeligheid - het zijn bij een BAM1020 dots op een band die per uur even verschuift -? Daar zal ook de gevoeligheid drempels (gaten/ophopingen) vertonen? Zou mooi zijn als dit ook uitgevoerd met de metingen gedaan met een Palas Fidas (een deeltjes teller).
Op verzoek hieronder de twee dezelfde plaatjes nu wat ingezoomd, maar ik vind ze het verschijnsel niet duidelijker maken; soms zie de de bomen in het bos beter als je er verder vanaf staat.
Ik denk dat de “horizontale en verticale veeglijnen lijn” die in de vorige “doorzichtige plot” stonden een afrondplot artefact zijn juist van dat veraf staan.
De witte driehoek in de vorige “vette plot” kan ik niet verklaren.
In de ingezoomde versie is de het verschil tussen rechtsonder en linksboven minder duidelijk, maar door met de oogharen enigszins gesloten, wel zichtbaar.
Voor de volledigheid het verschill in python code, in diff formaat:
Heb gekeken of ik jouw Burmuda Driehoek script kon reproduceren. Immers andere Python en plot versies. Moest een verandering aanbrengen: #vs = df[col].to_numpy()
vs = df[col].to_frame()[col]
En voila dezelfde Bermuda Driehoek verschijnt bij mij.
Zien we de Bermuda Driehoek ook bij de 2022 PM2.5 metingen: antwoord ja exact hetzelfde.
Verdenken we dat de software de Bermuda Driehoek doet verschijnen?
Dit zou je met een (een is mi genoeg) meetstation gegevens via de spreadsheet kunnen checken. Immers totaal andere software.
Mijn suggestie is om de scatterplot ook eens met bijv alpha=0.05 te proberen. Je ziet dat de Bermuda Hoek langzaam beneden de 0.06 aan het verdwijnen is en de scatter breedte versmalt. Is dan de conclusie dat met hogere alpha een enkele dot bijna niet meer zichtbaar is. Maw de Bermuda hoek valt met een alpha < 0.06 minder op maar zit er vermoedelijk wel. Geen afrondingsfout, geen software probleem? Is het een echt artifact?
Een klein stapje voorwaarts: de bermudadriehoek komt het sterkst tot uiting bij de industriele stations :NL49551,NL49553, NL49557, NL49372, NL49373Maar niet bij allemaal, niet bij NL1496, NL1913, NL49704 en daarmee lijkt er ook geen harde correlatie te zijn met het type meter:
NL01496 industrie … MetOne BAM-1020
NL01913 industrie … Palas model Fidas 200
NL49551 industrie … MetOne BAM-1020
NL49553 industrie … MetOne BAM-1020
NL49557 industrie … MetOne BAM-1020
NL49572 industrie … MetOne BAM-1020
NL49573 industrie … MetOne BAM-1020
NL49704 industrie … MetOne BAM-1020
Als we de flanken van de driehoek uit het fasediagram te vergelijken met de time series om er een tijdsafhankelijkheid uit te halen, zien we ook niet een twee drie een relatie:
Uit verder onderzoek blijkt op basis van PM2.5 metingen uit 2023 dat alle meetstations die dit verschijnsel laten zien, onder beheer zijn van de GGD Amsterdam, maar niet alle meetstations die onder beheer van de GGD A’dam zijn, vertonen hetzelfde verschijnsel. Deze stations liggen allemaal in Amsterdam (met uitzondering van 3, zie hieronder) en in Velsen/IJmuiden.
Drie stations onder beheer van GGD A’dam vertonen het verschijnsel niet, t.w. NL49703, NL49704, en NL49701. Alle drie liggen in het NW van Amsterdam.