Bijdrage 7 september workshop

Er is op 7 sept een seminar in Den Bosch, Utrecht en Rotterdam,
zie ook het bericht op dit forum: Het halfvolle SLA glas - 9 van waltert

De schrijvers van de brandbrief hebben bij elkaar gezeten en dezelfde vragen proberen te beantwoorden die RWS aan een aantal burgerwetenschappers stelt.
De tekst in de pdf bijlage van dit bericht geeft onze gedachten weer:
20260824Voorbereiding7September.pdf (52,8 KB)

Graag commentaar van de lezers van het forum.

3 likes

Goede samenvatting waar ik me helemaal in kan vinden. Nog mijn persoonlijke toegift. Schone en gezonde lucht is van levensbelang en veel mensen denken hier nog niet genoeg of helemaal niet over na. Het is voor veel mensen vanzelfsprekend dat de lucht schoon en gezond is. Het bewustwordingsproces is groeiende, maar nog niet voldoende uitgekristalliseerd. Dat geldt niet alleen voor burgers, maar ook voor beleidsmakers. Men roept dat de luchtkwaliteit steeds beter wordt en dat is zeker waar, maar dit geldt voor de globale (gemiddelde) luchtkwaliteit. De lokale luchtkwaliteit kan door bepaalde bronnen nog steeds niet goed zijn of zelfs slecht zijn. Een bekende dominante lokale bron is particuliere houtstook, vooral in wijken waar de houtkachel nog veel wordt gebruikt als primaire verwarmingsbron. Beleidsmakers springen vaak over die lokale luchtkwaliteit heen en daar zijn juist de burgerwetenschappers belangrijk om dit te veranderen en onder de aandacht te brengen. Sensor data van burgerwetenschappers moet naar een hoger niveau worden gebracht, serieus worden genomen, inmiddels is de kwaliteit van sensoren veel beter dan 10-15 jaar geleden.