Buienradar voor luchtkwaliteit via Copernicus

Bij Hollandse Luchten wordt er vaak gevraagd naar een buienradar voor luchtkwaliteit. Via het Europese project Copernicus vind je de Atmosphere Monitoring Service. Als je naar deze pagina gaat: atmosphere.copernicus.eu, vind je een link naar de luchtkwaliteitsvoorspellingen in Europa en in de hele wereld.

De voorspellingen van Copernicus bestaan uit verschillende componenten. Als je eenmaal op ‘Europe’ hebt geklikt, kan je voor verschillende stoffen in de lucht kiezen; bijvoorbeeld fijnstof (PM 2.5) en stikstofdioxide (nitrogen dioxide). Daarna klik je op het pijltje naar rechts om de voorspellingstool aan te zetten.

Wij verzamelen bij Hollandse Luchten allerlei handige websites en tools die burgerwetenschappers kunnen helpen om de luchtkwaliteit te analyseren. Deze vindt je hier: hollandse-luchten.org/data. Copernicus staat er nu ook op.

Heb jij wel eens gebruik gemaakt van deze voorspellingstool? Zijn er tools / pagina’s die we op de open data pagina van Hollandse Luchten missen? Gebruik jij externe tools en welke dan?

Al sinds 2015 maken we op onze webpagina fijnstof situatie en fijnstof verwachting regio Noord Limburg gebruik van de luchtkwaliteitsvoorspellingen van AQICN.org in Beijing (China): zie Air Pollution in the World: Frequently Asked Questions voor meer info. Veel informatie is daar te vinden over de diverse luchtkwaliteitsindexen en hun API’s. AQICN maakt tav hun data alleen gebruik van ‘officiele’ meetstations.
Een voorbeeld van een meetkit in zuid-oost Brabant: Spekklef, Sint Anthonis, The Netherlands Air Pollution: Real-time Air Quality Index (AQI)

Luchtmeetnet, gebaseerd op de metingen van de officiele rivm stations, doet een voorspelling oa voor PM10, tot twee dagen vooruit : luchtmeetnet.nl/verwacht?component=PM10
Als je PM10 vervngt door PM25 gebeurt er helaas niets.
Het is misschien een leuk project om de voorspellingen op te nemen en te kijken in hoeverre ze naderhand al dan niet met de werkelijkheid overeenkomen.

Bertrik Sikken houdt al een poos https://stofradar.nl/ in de lucht. Daarop staan nu het heden en een animatie van de afgelopen 24hrs waardes PM25 voor sensorcommunity sensors.

1 like

De site https://atmosphere.copernicus.eu/ werkt bij mij niet.

Dat is vreemd? Als ik op de link in jouw bericht klik werkt het bij mij gewoon. Ik gebruik google chrome, is het misschien de browser?

Heel interessant! Je bedoelt dit plaatje toch?

Klopt het dat het blauwgroene lijntje dan de LKI-index is? Is dit alleen fijnstof?

Ik zie op AQICN dat er ook sensoren op staan van sensor.community. Maar deze worden dus niet gebruikt in de voorspellingen?

Kunnen mensen dit gebruiken om te bepalen of zij bijvoorbeeld binnen of buiten gaan sporten bijvoorbeeld om gezondheidsredenen? Heb je het idee dat mensen het ook daarvoor gebruiken?

Het plaatje: ja dit is het plaatje wat ik bedoelde. De blauwe lijk is inderdaad de LKI waarde. Wel met de kanttekening dat in deze grafiek tav bepaling LKI alleen de PM2.5 waarden genomen zijn. De LKI berekening heeft in principe meer mogelijke type waarden zoals bijv ozon, etc. Het is dus alleen PM2.5 fijnstof.
Gebruikt AQICN ook sensors.community gegevens? Dat weet ik niet. Op het moment dat ik de script schreef betrof het alleen ‘officiële’ meetgegevens. Nu 5 jaar later dus ook de meetwaarden vanuit oa sensors.community (of via Samen Meten RIVM?). Gezien de slechte lucht situatie in Beijing kan ik me indenken dat ze meer waarden betrekken bij hun lucht verwachtingsberekeningen.
Gebruiken mensen die verwachtingsgegevens? In Beijing wel vermoed ik. Gezien het feit dat ook het aantal bezoekers van onze pagina laag is, vermoed ik dat niemand het gebruikt voor sporten oid.

Hij doet het nu wel. Vreemd…

1 like

Excuus voor dit late antwoord. Ja het blauwe lijntje is de LKI waarbij de PM2.5, PM10 gas-waarden van het LML Vredepeel station zijn gebruikt bij de LKI berekening.