Citizen science & iot bij provincie noord-holland: samen kennis genereren voor een schonere lucht

Big Data Expo: Data Insights Week

Het belang van een gezonde leefomgeving wordt steeds meer onderkend. Het besef dat luchtkwaliteit hierin een belangrijke rol speelt, groeit dan ook snel. Tegelijkertijd wordt de technologie om luchtkwaliteit in kaart te brengen steeds beter en goedkoper. Hollandse Luchten is een ‘citizen science’ project, waarbij de inwoners van de provincie Noord-Holland zélf de kwaliteit van de lucht meten met behulp van betaalbare meetsensoren. Het doel van Hollandse Luchten is inzicht krijgen in de luchtkwaliteit door een zo breed mogelijk IoT-netwerk van sensoren op te zetten, waarmee waardevolle resultaten worden gegenereerd. Door de resultaten samen met experts te analyseren, ontstaat er een gedeeld beeld van de situatie. Hiermee legt de provincie de basis voor een gesprek over oorzaken van luchtvervuiling en mogelijke oplossingen. Bovendien publiceert de provincie de meetresultaten als open data en op een interactieve kaart. Na een succesvolle afronding van de pilotfase hebben we de volgende stap gezet: het inrichten van een productiewaardig, cloud-gebaseerd platform waar sensordata op kan landen en ontsloten kan worden.

1 like

Het webinar is binnenkort voor een beperkte periode terug te zien.
Check hier: https://datainsightsweek.bigdata-expo.nl/offer/details/64

De presentatie heb ik wel gedownload en zal ik via de mail beschikbaar stellen.
Geen idee hoe ik een bijlage hier kan toevoegen.

Dag Martin,
Kun je mij doorverwijzen naar verdere informatie over het provincie-project en de mogelijkheid daarin te participeren? Ik woon in Den Helder.
met vriendelijke groet,
Hans Blom
blom@essb.eur.nl

Beste Hans,

Bedankt voor je interesse.
De link naar Hollandse Luchten is https://hollandseluchten.waag.org/
Leuk dat je mee wilt doen. Ik denk dat je op de site voldoende informatie vindt.
Misschien ga je wel een groep starten in Den Helder. :wink:
Succes ermee!

Met vriendelijke groet,
Martin Liefting

Hallo Martin,

Ik ben de bezitter van een Hollandse Luchten sensor en was op zoek naar achtergrond info m.b.t Citizens science. Ik lees in jouw bericht het volgende: Na een succesvolle afronding van de pilotfase hebben we de volgende stap gezet: het inrichten van een productiewaardig, cloud-gebaseerd platform waar sensordata op kan landen en ontsloten kan worden. Wie is in deze WE en hoe krijg je toegang tot deze data Met groet, Gerard.

Dag Gerard,
Sorry voor de late reactie.
Ik herken de tekst: Na een succesvolle afronding van de pilotfase hebben we de volgende stap gezet: het inrichten van een productiewaardig, cloud-gebaseerd platform waar sensordata op kan landen en ontsloten kan worden. niet als een tekst van mij, mede omdat wij die stap niet gezet hebben.
Wij, is in dat geval www.burgermeetnetlansingerland.nl Ik ben daar voorzitter van het meetnetwerk.
Over Citizen Science is veel achtergrond informatie. Algemeen en specifiek. Waar ben je precies naar op zoek.
En waar ik ook benieuwd naar ben is hoe het gaat bij Hollandse Luchten.
Met vriendelijke groet,
Martin Liefting