Data Hollandse luchten

Op het moment ben ik bezig met mijn scriptie en heb data gevonden via Hollandse luchten. Als ik de data ga downloaden kan ik dit opslaan als csv-bestand tot maximaal 1 jaar geleden. Mijn vraag is of data ook beschikbaar is voor meer dan 1 jaar geleden (bijvoorbeeld 2015 - 2023).

Alvast bedankt!
Groet,

Chiel

1 like

De vroegste low-cost en NSL fijn stof gegevens die ik heb dateren van 2018 tot nu. Dit zijn gegevens afkomstig van metingen in de regio St. Anthonis en Horst ad Maas. De gegevens bevatten info over validiteit, sensor type, alle fijn stof PM types die de sensor levert en temperatuur en luchtvochtigheid en soms luchtdruk en VOC waarden. Uit je vraag kan ik niet beoordelen wat je wilt onderzoeken en tav welke regio of dat de scriptie gaat over welke gegevens heb ik nodig en wat kan ik er mee doen bijv. Besef dat deze data meer details bevatten dan bijv de data die Sensors.Community (en dus RIVM dataportaal) bevat.

Bedankt voor je antwoord!

Ik ben opzoek naar data omtrent fijnstof, luchtvochtigheid, temperatuur en windsnelheid. Voor de eerste drie was ik uitgekomen bij Hollandse Luchten omdat ik verschillende datapunten zocht in Noord-Holland. Bij het downloaden van de data zag ik dat bij de selectie van de tijd ik meestal niet meer dan 1 jaar geleden kan. Ik vroeg me daarom af of het mogelijk was om bijvoorbeeld voor de sensor Sodaq AIR 320 (Zaandstad) data te verkrijgen voor juli 2023, of is de sensor pas toen geïnstalleerd?

Ha Chiel,

Leuk dat je onderzoek doet met de Hollandse Luchten data!
De meeste (SODAQ) sensoren van Hollandse Luchten zijn in november/december 2022 geïnstalleerd. Er zou dus data beschikbaar moeten zijn van voor juli 2023. Waar precies, dat zal ik even uitzoeken.

Groet,
Sylke

1 like

Ik heb het gecheckt: Omwille van de laad-tijd wordt niet maximaal teruggegaan in de tijd op de Hollandse Luchten kaart. We werken momenteel aan een nieuwe API, waardoor we hopelijk sneller en meer data kunnen laden. Maar je kan altijd alle data opvragen via de API van Samen Meten (Samen Meten - Dataportaal).

1 like

Hoi Sylke,

Dit was de informatie die ik zocht. Super bedankt!

Groet,
Chiel