De Sodaq Sniffer Bike v2.1 sensoren

Beste forumleden,

We (Luchtclub Rotterdam, Citizen Scientists) gaan dit jaar een aantal meetopstellingen luchtkwaliteit uitproberen.
Onder andere met de Sodaq-sensoren, die al lange tijd de basis vormen van Luchtclub Rotterdam metingen en die voor een belangrijk deel ook op de Samenmeten site zijn terug te vinden.
Dit zijn er nog ongeveer 80. Gemeente Rotterdam heeft het contract met Sodaq voor 2026 voortgezet.

We hebben van het Team Milieu van de gemeente een aantal teruggestuurde sensoren ontvangen, waarmee we een klein begin willen maken met onze metingen.

Onze vraag:

• wat moeten we doen om de sensoren waar we fysiek direct toegang toe hebben (die dus niet verspreid over de stad hangen), op de Samenmeten-site getoond te krijgen?

Beste Luchtclub Rotterdam, als het goed is, hoef je daar niets voor te doen. De data worden via een mobiel protocol vanuit de sensors opgestuurd en verzameld op het Sodaq/Qados platform en vandaaruit automatisch doorgestuurd naar rivm’s samenmeten.

Dank je wel Waltert, We hebben sinds gisteren zes Sodaq sensoren op onze locatie aangesloten (is met de adapter in het stopcontact. Verder niets.) We zien ze alleen niet terug op de kaart. Schiemond, Rotterdam. Dus vandaar mijn oorspronkelijke vraag. Groet, Tom

Beste Tom,
staan die zes sensoren wel op de sodaqkaart, site: https://knowyourair.net/ ?

Nope, staan ze niet. Ik neem aan dat ik ze daar moet invoeren. Daar ging mijn oorspronkelijke vraag ook over.

Ik heb voor twee sensoren de combinatie Imei en 4-cijferige code ingevoerd op de Knowyourair-site en krijg twee keer de melding ongeldige combinatie.

Je hebt de IMei en de code die is 8 posities geen 4! voorbeeld. 350916063231479 en D4GHSQDW.

let bij het invoeren ook op de datum en het uur.

Dan vraag ik mij af waar ik de 8-karakter code kan vinden. Op de sensor zelf staat een 4 cijferige code. De Imei haal ik uit de QR-code.

hierbij de onderkant van een sodaq zoals ik die ken. 8-karakter code met QR code en ook nog een QR code voor de IMEI.

We hebben via de gemeente een vraag uitstaan bij ‘Sodaq’… om onze IMEI’s te koppelen aan geschikte codes. Zullen we binnenkort antwoord op krijgen. Zoals je ziet zijn onze sensoren slechts voorzien van een 4-cijferige code.

Ja ik zie het nu op de foto. Het zijn de modellen die als eerste gebruikt werden bij een snuffelfiets project. Inmiddels zijn er andere zoals op mijn foto. Succes verder.