(dust) sensors differ: so what!

Aanstaande Vrijdag 28 mei 11:00-11:45 2021 houdt Teus Hagen een online lezing:
"(dust) sensors differ: so what!" in de online Koppelting conferentie , zie hier de link: Koppelting

Low cost dust sensors count particles. Only a few manufacturers show also the count values. Can we improve the quality of these mass dust measurements? From may 2021 we correct the mass values using measurements with several dust sensors at a governmental air quality measurement station in Vredepeel.

In de Maart2021 RIVM webinar, werd melding gemaakt dat huidige calibratiemethode
niet goed werkte voor Vredepeel;dat nu juist daar vergelijkend gemeten wordt is erg interessant !

Ook andere lezingen (zowel technische als “daadwerkelijk tot verandering komen”) uit het Koppelting programma zien er veelbelovend uit.

Als ik het goed begrijp van Teus gaan de laatste paar slides in op een voorstel om te komen tot een meetdata uitwisselings formaat waar rekening gehouden wordt met de verschillende sensor types. Dit in de hoop dat metingen beter uitgewisseld kunnen worden dan bijv een veel gebruikte manier via CSV bestanden. De slides van de lezing zijn straks ook te vinden via Meet je Stad of via Samen meten aan luchtkwaliteit | Behoud de Parel onder voortgang mei 2021.

Teus, dank voor je lezing !

Je meldde dat de resultaten van de bekende goedkope luchtvochtigheidssenoren niet geweldig waren en vestigde je hoop op Sensirion SHT85 .

Ik hoor goeds over de HYT221 luchtvochtigheids sensor, maar heb er zelf nog geen ervaring mee, ik zal er een paar uittesten. Wellicht kun jij hem ook meenemen in je onderzoek ?

groet
Walter

De SHT85 (ca 20 euro ipv BME280 van 5 euro) en nog duurdere HYT221 (ca 40 euro…) hebben tbv gebruik ‘buiten’; een membraan om de invloed van RH op de chip te ‘voorkomen’. Bovendien lijken deze chips beter bestand tav RH waarden (de ‘indoor meteo’ chips lijken snel op tilt te gaan en geven bijv 100% ipv een ref. sensor met 90% RH waarden). Een ander euvel is de afwijkingen zoals die in de specs van ‘indoor meteo’ chips staan: 10% en dat is veel in het gebied waar de PM correctie/kalibratie exponentieel (en dus niet lineair) is.
Als iemand me 2 HYT221 (en SHT85) wil doneren wil ik ze graag opnemen in de tests. Nog mooier als er wat fin. middelen tnv ver. Behoud de Parel zouden zijn om een volledige meetkit met deze meteo sensors voor de tests te kunnen bouwen. Het fin. budget (prive) is nogal beperkt helaas en zijn nu een ‘no go’ voor dit soort tests.