Ervaring met goede (dure) kit voor PM, Ozon en NO2

In Waalre wordt gewerkt met SmartCitizen kits op basis van Sensirion sensoren. Aangezien de meetwaarden niet erg betrouwbaar leken en O3 en NO2 metingen niet mogelijk zijn met deze kits is recentelijk gestart met het gebruik van een duurdere professionele kit, de iAeris35 van Aziatische leverancier Sysinnotec en in NL vermarkt door Hitma BV. De kit meet realtime o.a. PM10, PM2,5, Ozon, NO2, NO, NOx, CO en temperatuur en RH. Met deze meetwaarden kan een realtime LuchtKwaliteitsIndex worden bepaald. De resultaten tot nu toe lijken aanmerkelijk beter te zijn dan die van de SmartCitizen kits en correleren sterk met de geschatte meetwaarden en LKI die van de meetnet API kunnen worden gehaald voor dezelfde locatie (dus een redelijk betrouwbare referentie).

Voordat we verder uitrollen is de vraag of er iemand in deze community ervaring heeft met deze iAeris35 kit.

Ik vermoed dat in de kit een aantal typen losse sensoren zijn gecombineerd:

• PM sensor voor PM2.5 en PM10
  • Metaal-oxide sensor voor gassen. Misschien twee, bijvoorbeeld voor zowel oxiderend als reducerende gassen. Bijvoorbeeld een MiCS-2610, MiCS-2714, MiCS-5524. Ik vermoed dat ie geen echte analyse doet naar een specifieke stof.
  • Gecombineerde temperatuur/luchtvochtigheidsensor, zoals een BME280, SHT40

Naar mijn mening zou je moeten weten welke typen sensoren exact worden gebruikt in die combinatiesensor, dan kan je daarvan de datasheets opzoeken. Misschien kan je een foto vinden/maken van de binnenkant van de kit en dan zo de gebruikte sensoren identificeren.

Soms kan je ook informatie achterhalen aan de hand van een FCC keuringsrapport. Je moet dan het FCC keuringsnummer zien te vinden, Het rapport bevat vaak foto’s van de binnenkant van het apparaat.

Dank voor jouw reactie. Inderdaad is het zeker nuttig/nodig om de individuele meetsensoren te achterhalen. Zo heeft de iAeris35 een specifieke sensor voor ozon (uit de 110-44x familie van Interlink Electronics), ook andere sensoren zijn modulair ingebouwd. De mogelijkheid voor realtime ozonmeting was een belangrijke reden om dit product uit te testen.

Blijft altijd over wat de interne sw/firmware er van maakt onder allerlei omstandigheden in het veld en vervolgens naar buiten communiceert, dat soort info wordt normaliter niet door de fabrikant van het samengestelde product vrijgegeven. Ik was daarom op zoek naar ervaringen van anderen met dit product in het veld.

Dank in ieder geval voor het meedenken!