Foto's van leden Hollandse Luchten op de nacht van de Ontdekkingen in Leiden

De Engelse kunstenaar Robin Price en milieuwetenschapper prof. Francis Pope hebben samen met het Citizen Sciences Lab een geweldig project waarbij zij fijnstof in de lucht in beeld brengen met een lichtjespaal, die aan de hand van de hoeveelheid fijnstof gaat knipperen. Zie hier geweldige voorbeelden van hun werk:

^Je moet hier echt even op klikken want ik mag de foto’s hier niet los delen ivm auteursrecht!

Jikke, Sylke en Emma hebben met Hollandse Luchten zo’n lichtjespaal gemaakt tijdens de workshop van het Citizen Sciences Lab op Koppelting met Marin Visscher en Margaret Gold. Nu kunnen we eigen foto’s maken! Op 16 september is een expositie in Leiden, tijdens “de nacht van de ontdekkingen”, waarbij de beste foto’s meedoen in een expositie. Ook kunnen we de foto’s gebruiken om echt in beeld te brengen wat de luchtkwaliteit op bepaalde plekken in onze meetgroepen is! Je kan je voorstellen dat dit ook goed beeldmateriaal is voor de krant of in andere media.

Wil je meedoen en een avond de lichtpaal met draagbare sensor lenen om foto’s te maken? Laat dat dan weten aan je contactpersoon van Hollandse Luchten voor 28 augustus! Dan kunnen wij een schema maken om hem uit te lenen.

Meer info over de expo op 16 september:

1 like

Mooi initiatief.

Echter, als we willen weten wat de luchtkwaliteit in de Wijk aan Zee is, kunnen we gewoon de meetstations van luchtmeetnet gebruiken. De GGD geeft een perioderapportage van de resultaten in the Ijmond.

We kunnen zeker een mooie foto maken, maar we kunnen er geen conclusies uit trekken - op de voorbeeldfoto’s zien we veel of weinig fijnstof op de schermen, maar we hebben geen idee of dat niveau gezond of ongezond is. Ook over de bron kunnen we geen conclusies trekken (fijstof kan vele kilometers vliegen).

mvg,
F

Ja dat klopt helemaal. De foto’s zijn niet bedoeld als officiële meting. Het doel is om te verbeelden hoeveel fijnstofdeeltjes er in de lucht zitten en om meer mensen te interesseren in de sensordata of in Hollandse Luchten. Ook kunnen de foto’s bijvoorbeeld worden gebruikt bij een artikel in de krant of een oproep voor een data analyse bijeenkomst. Een foto van een sensor of een grafiek is soms niet zo aansprekend.

De foto’s zouden de sensordata naar mijn idee versterken!

1 like

Leuk initiatief! Ik ben zelf ook met zoiets bezig (veeel simpeler natuurlijk) maar ik ben op zoek naar live data van PM 2.5 waarden. En die heb ik nog niet gevonden. De API van api-samenmeten.rivm.nl geeft data die een uur oud is. Waar hebben Jikke, Sylke en Emma hun data vandaan?

Hoi Leon, de kit is ontwikkeld n.a.v. dit project: Air of the Anthropocene. De PM2.5 data wordt live gemeten met (volgens mij?!) een Nova Fitness SD2011, en de kit vertaalt dus ook live deze data via een Raspberry PI & Arduino naar lichtsignalen. Hoe hoger de PM2.5 waarden, hoe meer lichtsignalen er naar de LED-strip gestuurd worden. Het Citizen Science Lab heeft deze toolkit samen met de kunstenaar ontwikkeld! @Margaret hebben jullie al ergens gedocumenteerd staan welke materialen er gebruikt worden en hoe de kit precies werkt?

Ah, de kit heeft dus zijn eigen fijnstofsensor?

Ook een manier. Ik snap hem.

Ja dat klopt, de kit heeft een fijnstofsensor die real time met de lichtjes communiceert.

Zijn er intussen meer fotos gemaakt met je kit Annabel en Jikke? Wij make maandag de foto selectie voor onze Tentoonstelling bij de Nacht van Ontdekkingen!

Wij zijn bezig om het techniek te documenteren, zodat iedereen hun eigen ‘pollution painter’ kan bouwen…ik deel het ook hier als het klaar is!

2 likes

Hoi Margaret, We vinden het heel jammer, maar het is niet gelukt voor de deadline! We gaan zelf nog wel extra foto’s nemen, en zullen deze ook met jullie delen!


In het kader van het eerder genoemde project is eind juli 2023 in Leiden een workshop gehouden door het Citizen Science Lab Leiden, Robin Price en Francis Pope, waarin onder andere diverse deelnemers een “lichtjespaal” hebben samengesteld en fijnstof foto’s in de stad Leiden hebben gemaakt.
Tijdens deze workshop heb een digitale methode bedacht om vergelijkbare opnamen te maken. A.s. woensdag, tijdens de RIVM bijeenkomst over het Schone Luchtakkoord zal ik een camera tonen die “real-time” het fijnstofpatroon in een opgenomen foto monteert.

2 likes


Bijgaand een voorbeeld opname van de Digitale Pollution Painter.
De DPP is overigens niet bedoeld als vervanger van de methode van Robin Price, maar eerder een aanvulling. De digitale methode werkt sneller en kan onder alle lichtomstandigheden worden uitgevoerd. De methode van Robin Price heeft door zijn ambachtelijke karakter wellicht een grotere overtuigingskracht. Robin en ik denken dat beide methoden elkaar goed kunnen aanvullen.

1 like

Dit is één van de twee ontwikkelde systemen. Een complete fotocamera opgebouwd rondom een Raspberry Pi met on-board camera. De foto van het kruispunt is gemaakt met de controller versie, die een kleinbeeldcamera bestuurt en de foto uit die camera download en bewerkt.

2 likes

Hoi Ruud, ik zag je camera gisteren op de SLA particpatiedag. Geweldig! Hoe kan iemand zelf aan zo’n camera komen of die bouwen?

1 like

Hoi Annabel,

Dank je voor je enthousiaste reactie.

De bedoeling is dat de camera via Github aan het publieke domein wordt aangeboden. Het gaat op dit moment om prototypes. Behalve enthousiaste gebruikers zijn we ook op zoek naar mensen die mee willen denken en werken aan mogelijke verbeteringen. Margaret en wij willen ook workshops gaan houden. In de eerste plaats voor een stukje professionalisering. En natuurlijk voor mogelijke gebruikers.

Als eerste stap ben ik begonnen met het maken van een bouwbeschrijving, zowel de hardware als de software. Ik denk dat het door een hobbyist goed te bouwen is. Voor dat beschrijven denk ik, om alles op orde te krijgen, nog wel een paar weken nodig te hebben.

Als jij of iemand anders in jullie groep het leuk vinden, wil ik wel een concept versie opsturen, in ruil voor commentaar.

Ik denk dat om te starten de “controller versie” het handigst is. Die is het minst kwetsbaar qua hardware.

De benodigde hardware bestaat dan uit:

  • Raspberry Pi 4B
  • Touchscreen met bijbehorende behuizing
  • Fijnstof sensor
  • GPS sensor
  • En natuurlijk een fototoestel dat via usb te bedienen is.

De software is gebaseerd op Linux en Python, met een aantal specifieke bibliotheken voor camerabesturing, beeldbewerking en inlezen van sensordata.

Ik heb de controller tot nu toe alleen getest met de Canon 60 D. Voor andere camera’s moeten er misschien (kleine) aanpassingen aan de software worden gedaan.

Als je rasechte hobbyisten in jullie groep hebt kun je natuurlijk ook op avontuur gaan met de volledige Raspberry camera. :blush: Dat is wel de leukste van het gezelschap, maar wel kwetsbaar en je moet kleine vingers hebben om hem te bedienen.

Dit is een foto van de controller versie. De sensoren zitten hier geplakt op een rand achter de opstaande rand van het scherm.

Hoi Ruud,

Ik heb hier tot nu toe nog niemand gevonden, maar ik laat het je weten als dat wel zo is!

Groetjes Annabel

Inmiddels heb ik (dankzij Gerard) ook een eigen SDS11 sensor mét live data :slight_smile:
Probleem opgelost.

Nou ja, bijna dan. Deze sensor heeft WiFi nodig, en mijn enorm duurzame dakisolatie heeft een metaalfilm die het WiFi signaal tegenhoudt :frowning:

Er wordt aan gewerkt.