Geluid makende SDS011

Goede dag, Wij van Samen meten Meierijstad hebben momenteel een aantal fijnstofsensoren waarvan de SDS011 module geluid maakt. Volgens onze leverancier mag de SDS011 niet verticaal gemonteerd worden maar moet deze horizontaal met de ventilator naar beneden gemonteerd worden. Wie heeft ook deze ervaring?

Fan kabaal van sommige fijnstof sensoren:
Je ervaring komt overeen met die we binnen MySense hebben met de Nova (SDS011), maar ook de Plantower (PMS serie) en Senserion (SPS30). Ze hebben een fan en allen zijn zo gemonteerd dat lucht (SDS011 via een buisje) van onderaan in een rechte lijn met uitvoer naar boven (met de natuurlijke luchtstroom mee) gemonteerd zijn. Bij enkele Nova en Plantower fijnstof sensoren gaat de fan na verloop van tijd (half tot een jaar) lawaai maken. Vervanging van de fan is niet aan te raden. Vervanging van de sensor wel. Ook uit economische (mankracht is duur) overwegingen.
Ook in PC’s, die meestal betere fan’s hebben, zie je dit probleem ivm lagers wel eens.
Bij de Sensirion (SPS30) hebben we dit fenomeen niet waargenomen. Gaande weg vervangen we de fijnstofsensoren door een Sensirion. Hij meet PM2.5 beter en geeft bovendien PM1 waarden en geeft een reeks tellingen van groottes van deeltjes door.
En … heeft meer functionaliteit aan boord zoals automatisch schoonblazen, fan aan en uit zetten etc.

Bij mij begon de SDS011 na ruim een jaar ook lawaai te maken; inmiddels vervangen (had er nog een leggen). Kan die SPS30 één op één de SDS011 vervangen ?

Vervangen van Nova fijnstofsensor door Sensirion SPS30?:
Standaard worden aangestuurd via ‘UART’ of TTL hardware matig met voor elk een andere manier van commando/meting aansturing. Overigens is dit het geval bij vrijwel alle fijnstof sensoren die ik onder handen heb gehad. Maw de aansturing moet je softwarematig dus iets anders doen. Voor een simpele sturing van ‘geef me meetwaarden’ en het uitpellen van de ontvangen waarden is dat vrij eenvoudig te doen. Verschillende aansturingsprogramma’s zijn te vinden op internet.
Maw alleen hardware matig is het simpel maar pas wel de software matige aansturing aan. En … het is mi de moeite waard.