Hoe monteer jij de SODAQ Air?

De eerste batch sensoren is uitgedeeld binnen Hollandse Luchten. Op dit moment kijken we naar manieren om hem goed op te hangen, zowel ’ hoe hang je hem aan de muur’ als; hoe bescherm je hem tegen regen? Dit is hoe de sensor op dit moment bij Waag Futurelab hangt:

Omdat hij in het raam hangt en de kozijnen en de dakrand uitsteken, is de sensor op deze manier beschermd tegen directe inval van regen.

Dit is hoe Hollandse Held Gerard van Zelst heeft bedacht om de SODAQ Air te beschermen tegen regen:

Morgen gaan we een test doen om te kijken of hij net zo veel fijnstof vangt als een sensor die ‘open’ is aan de onderkant, zie de agenda op de website van Hollandse Luchten.

Dit is hoe Ronald de sensor heeft opgehangen, alleen de kap er over, en de onderkant open:

Ik heb een gaatje in de groene plaat van de oude HoLu groter gemaakt en daar de houder van de Sodaq op gemonteerd.

IMG_1599

IMG_1601

Gisteren tijdens de Hackathon in Beverwijk liet Gerard zijn laatste uitvinding zien om de SODAQs beter in de regen te laten gedijen, deze komt bovenop een GLOBE-school, op een plek met zeer veel regen en wind. De voor-en achterzijde van dit ontwerp kunnen ook nog worden afgedekt met een kap voor een afvoerbuis uit de doe-het-zelf zaak.

Het verslag van de Hackathon, inclusief de handleiding die Hollandse Held Gerard heeft gemaakt voor de simpelste oplossing die we hebben gevonden voor het monteren van de SODAQ Air vind je hier: Hollandse Luchten | Maakmiddag regenbestendig maken SODAQ air

Ik heb in een aluminiumstrip een draadgat M6 gemaakt en vervolgens het kunstofpijpje (lengte bout - dikte strip - dikte sluitring) met een lange bout + sluitring vastgezet
Eerst de strip gemonteerd en daarna het pijpje + sensor.


Situatie vann de sensor onder de overhangende dakgoot. (zie ook topic Hoe voorzie jij je sensor van stroom?)
Deze tekst wordt verborgen


Ik heb mijn SODAQ met een magneet aan de stalen paal geplaatst.
Ik heb de stekker met DENSO tape waterdicht gemaakt.

Jeroen Voorma 321

Bij deze nog een extra eenvoudige manier om de behuizing van de HoLu-kit opnieuw te gebruiken. Bij mij hangt de kap van de HoLu nog aan de regenpijp. Ik demonteer daarom alleen de witte bodemplaat en verwijder vervolgens alle oude elektronica. Het resultaat is een lege bodemplaat met alleen nog 6 verbindingsboutjes voor de kap:

Vervolgens boor ik een gaatje van 5mm in het midden van de bodemplaat. De enige extra onderdelen die je nodig hebt zijn een (RVS) boutje van ca. 30mm en twee bijpassende moeren:

Monteer het boutje van onderen en bevestig het met één van de moeren:

Boor vervolgens in de onderste helft van de stuurbevestiging ook een gaatje van 5mm:

Bevestig de stuurhouder met het twee boutje op de moer in de bodemplaat:

En zet hierop de Sodaq-sensor:

Bevestig de kabel en maak een trekontlasting m.b.v. een tie warp:

Plaats de bodemplaat terug in de kap aan de regenpijp. Voor eventuele demontage bevestig ik maar twee van de 6 boutjes:

Klaar en weer terug in de HoLu-kap aan de regenpijp:

Ook ik heb mijn Sodaq Air geprepareerd voor gebruik op een plat dak.
Ik heb daarvoor de kap (van de oude sensor) die beschikbaar is gesteld aangepast.

Men neme een grote gatenboor:

En boort aan één kant van de kap gaten om de sensor aan de lucht bloot te stellen

De houder van de Sodaq monteer je met een aluminium strip op een plank (liefst onderhoudsvrij hout. Dit is lariks)

Dat ziet er dan zo uit:

Met de kap gemonteerd ziet het er als volgt uit. Ik denk dat dit wel zal werken.

Een paar extra gaten onder in de plaat ter hoogte van de inlaat van de sodaq kan geen kwaad.

Ik heb dezelfde opening gelaten als bij de oude HoLu en beide zuigen de lucht ook ter hoogte van de opening aan. Langdurige vergelijking met een losse Sodaq levert geen verschillen op :slight_smile:

De Holu maakt gebruik van de SDS sensor die rechtstreeks van de buiten lucht kon opnemen. De Sodaq, gebruikmakend van de sensirion sensor, waarbij de opening aan de onderkant zit en door de constructie bijna tegen de bodemplaat aan. Ik denk een verschil. Kun je de gegevens van de langdurige vergelijking delen?

295 vandaag opgehangen, maar die laat zichzelf nog niet zien op de kaart, misschien toch net te hoog opgehangen onder de kap, zodat er geen GPS ontvangst kan worden gekregen?

1 like

Hoi Marco,

We zien de SODAQ Air 295 inmiddels op de kaart! Hollandse Luchten | Kaart Heb je iets veranderd? Of is hij gewoon na enige tijd verschenen?

Groet, Annabel


En inmiddels geplaatst. Ik heb er nog een rubber terras tegel onder geschroefd tegen het omwaaien.

1 like

Handige tips…