Hoe voorzie jij je SODAQ Air sensor van stroom?

Leden van Hollandse Luchten beginnen deze weken met een nieuwe sensor; de SODAQ Air. Om stationair te kunnen meten, moet de sensor continu aan de elektriciteit verbonden zijn. Deze verbinding moet waterdicht zijn. Wij raden aan om een stopcontact binnen te gebruiken, en de sensor buiten te hangen. Dit lijkt niet voor iedereen mogelijk te zijn, en daarom wil ik hier graag een topic openen om kennis te delen, hoe voorzie jij je sensor van stroom?

Vraag van Hollandse Luchten lid:
Ik lees dat de fijnstofmeter continue aan de stroom moet hangen. Heb jij gegevens van het verbruik (mA)? Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen spanning buiten heeft om de sensor te voeden.

Er zijn natuurlijk mogelijkheden om de sensor met een accu te voeden, evt. Laten opladen door een zonnepaneel, of op regelmatige tijden opladen. Daar zijn uitgebreide mogelijkheden voor.

Antwoord van SODAQ
The device uses 30 uA in sleep.
Every message costs an average of 100 mA measured over 1 minute.

Uitbreiding antwoord
Richard heeft gemeten dat de SODAQ 360mA bij 4.9 volt gebruikt. Let wel: dit is tijdens gelijktijdig opladen. Met volle supercapacitor wordt het daarna veel minder. Dus minder dan 2 Watt. Dat kan elke simpele oplader of USB-poort met gemak aan

Op een leuke powerbank van bij 10000mAh kan het apparaat weken draaien.
Of een zonnelaad systeempje

Vraag
Ik ben erg benieuwd wie er al aan het testen is met accu’s of zonnepanelen. Ik ben ook benieuwd hoe jullie oplossen dat het stopcontact binnen moet zijn, en de sensor buiten moet hangen. Ik heb gehoord dat sommige mensen een gaatje boren in muur of kozijn. Anderen hebben een speciaal buitenstopcontact, of een stopcontact in schuur of garage. Als we hier onze kennis delen kan iedereen met een soortgelijke uitdaging meedenken en bijdragen!

De 360mA is dus tijdens het opladen. Dat is niet helemaal eerlijk.
Ik denk dat het gebruik over langere tijd gemeten zou moeten worden. Oftewel hoeveel mA gebruikt hij gemiddeld over een dag.

Als we dat weten dan zijn er mogelijkheden genoeg.
Inspiratie: USB-C Powerbank direct op je zonnepaneel - AARTJAN.NL

Een paar vraagjes:
sleep gebruik: wordt hier de sleep functie of deep sleep functie bedoeld. En bij een ‘sleep’ (idle) wordt de fan van de sensor uitgezet?
type sensor: welk type fijn stof sensor wordt gebruikt? Sensirion? Welke functies van de sensor worden gebruikt? Temp/vocht sensor: welk type?
Veel voorkomend probleem bij vochtsensors: bij toepassing buiten over langere periode ‘begeeft’ de sensor het vaak indien ‘indoor’ sensors gebruikt worden. Welke maatregelen zijn genomen?
Wordt temp/vocht data wel gebruikt in de data analyse?
Hoe stabiel is de data communicatie techniek?
Hoe weet ik dat mijn Sodaq Air operationele problemen heeft?

Dit is de handleiding voor het monteren van de SODAQ Air op de Hollandse Luchten website voor meer technische informatie, daar kan je een heel aantal van je antwoorden vinden.

1 like

Ik heb een buitencamera (met accu) aan een zonnepaneeltje hangen. Leuk idee, maar werkt maar matig. In de zomer komt er genoeg stroom uit om opgeladen te blijven, in de winter heb ik pech. Ik ga nu overstappen naar een nieuw stroompunt buiten. Ter inspiratie:
Amazon

Ik ben de sensor nu aan het testen met een powerbank van Xtorm 10.000 mAh. Powerbank Rugged - 10000 mAh - Xtreme Series - Zwart/Oranje – Xtorm NL
Deze powerbank is IP65 waterdicht. Ik kijk eerst even hoe lang de sodaqair hier op functioneert.
Vooral nu het kouder weer is voor het bepalen van de grootte van een zonnepaneel.
De volgende stap is dan de powerbank voeden met een zonnepaneel zodat de sensor overal geplaatst kan worden. De sensor hangt nu onder een overhangende goot aan de schuur (waar een stroomvoorziening is) maar af en toe valt de verbinding weg. Ik zie dan wel dat de sensor meet (a.d.h.v. de gekleurde led) maar ik zie de data niet op de site van zowel sodaqair als Hollandse Luchten. Ik vermoed dat de dakpannen die nu boven de sensor zitten daar de oorzaak van zijn.

Ook ik had moeite met de (lengte van) de USB kabel die bijgeleverd is. Ik wilde de kabel door een klein gaatje stoppen en dat daarna weer waterdicht kitten (montage op plat dak). Dan is zo’n usb-c connector niet zo handig.
Maar… wat blijkt. Een USB-c kabeltje bestaat uit 4 aders waarvan de 2 buitenste voor de voeding zijn. Dus, de stoute schoenen aangetrokken en de kabel doorgeknipt, en de buitenste aders verbonden met een dun tweelingsnoertje. Krimpkous om de soldeerverbindingen en de zaak gemonteerd. Op deze manier heb ik een dunne voedingskabel van 5 meter gemaakt. Ook de andere kant gesoldeerd en aangesloten aan de USB lader. Het werkt!

Het exacte gebruik van de SODAQ air kun je hier vinden: AIR - SODAQ Support pages

The AIR uses 30 uA in sleep.
Every message costs an average of 100 mA measured over 1 minute.

Lets take 101 mA for every 5 minutes to make is simple.
There are 12 messages per hour.
101 * 12 = 1212 mAh

There are 24 hours in a day and 365 days in a year.
1212 * 24 * 365 = 10.617.120 mAh per year.
10.617.120 is equal to 10,6 kWh every year.

Ik heb zelf helemaal niet zo’n kastje, maar volgens mij klopt die berekening helemaal niet.

Hoe ik het zou berekenen (alles gemiddeld):

  • Een stroom van 100 mA gedurende 1 minuut, elke 5 minuten betekent een stroom van 20 mA gemiddeld. Hierbij verwaarloos ik de 30 uA stroom in sleep (ca 1000x kleiner). Wel belangrijk om te weten of dat alleen verbruik van de processor is, of van het hele ding.
  • Vermogen is stroom x spanning, dus vermogen = 20 mA x 5V = 100 mW, ofwel 0.1W, ofwel 0.0001 kW
  • Energie kan je uitrekenen door vermogen te vermenigvuldigen met tijd (ca 8760 uur in een jaar), dus verbruik is dan 0.0001 kW x 8760 uur = ca 1 kWh

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Beetje vreemd hoe de mensen van Sodaq van mAh (capaciteit) naar kWh (energie) rekenen door alleen maar door 1.000.000 te delen.

Ik heb mijn Sodaq Air nu een jaar aan zo’n op-afstand-bedienbare stekker aangesloten. Daar zit ook een vermogensmeter in. De sensor gebruikt gemiddeld 0,2 kWh.