IKEA VINDRIKTNING PM2.5-lampje

De IKEA verkoopt nu dit lampje:

Het lampje verkleurt op basis van de PM2.5 fijnstofconcentratie.
Het ding is bedoeld voor binnenshuis gebruik, kost maar een tientje.

Misschien niet zo nuttig voor citizen science metingen, wel heel leuk bijv. ter demonstratie.
Ik heb er zelf al een besteld (via een vriend).
Zodra ik hem heb, ga ik hem zeker openmaken, kijken wat voor sensor er in zit.

1 like

Ten aanzien van fijnstofmetingen binnenshuis lijken meerdere producenten producten aan te gaan bieden. Ook de sensor toepassing in de auto bijv bij meer PM2.5 gaat automatisch de luchtverfrissing op interne lucht circulatie. Een Nld bedrijf biedt dit aan tav de autofabrikanten. Of de metingen kwalitatief (gecorrigeerd, gevalideerd en gekalibreerd) zijn speelt blijkbaar niet zo.


Toch ere wie ere toekomt: een student Fontys GreenTechLab Venlo heeft een meetkitje voor aan de wand binnenhuis gemaakt op basis van MySense (ie Nova, Plantower, Sensirion zou in de meetkit kunnen). De kleurtjes (RGB led strip) is op basis van een gestandaardiseerde kleuren schaal (LIK) voor luchtkwaliteit. Natuurlijk niet in de prijsklasse van Ikea maar wel gemaakt met een 3D-printer. Misschien een idee voor Ikea.

Iemand heeft hem inmiddels opengemaakt om te kijken wat er in zit:

Er blijkt een Cubic PM1006K meetmodule in te zitten, LED Particle Sensor with Dust Correction PM1006K

Op onze hackerspace hebben we een paar van deze lampjes besteld, we gaan kijken of de microcontroller in het lampje te herprogrammeren is, of dat we er bijvoorbeeld een extra microcontroller bij in kunnen zetten die de interne meetwaarden (PM1.0 PM2.5 en PM10) via WiFi beschikbaar maakt voor een home automation systeem: VINDRIKTNING - RevSpace

Met dank om fabrikant/type te achterhalen. Specificaties klinken aantrekkelijk. Wel vreemd dat de fabrikant alleen temperatuur betrekt in de meetcorrecties. Dit omdat ervaring leert dat RH meer invloed heeft. De sensor gebruikt een fan voor de luchtstroom. Een plan is om wat beter te kijken naar de stabiliteit van de fan energie voorziening omdat dat grote invloed heeft op de lucht doorstroom en dus metingen. 5V adapters nemen het namelijk niet zo nauw met V5 en de sensor zoals bijv Nova heeft geen V5 stabilisatie en naar mijn weten geen luchtstroom metingen. Een ander aandachtspunt is: wat is de stabiliteit. Bijv het probleem dat wifi beacon bij iets te simpele HW samenstelling storing op de laser geeft… Kortom genoeg onderzoeksstof voor de ontwikkelaar.

Een recent artikel Uni Napels is tav review vanuit het perspectief van de ontwikkelaar van low cost fijnstof sensoren een aardig naslag werk (nov 2020, gecorrigeerd in april 2021): Sensors | Free Full-Text | A Review of Low-Cost Particulate Matter Sensors from the Developers’ Perspectives