Kan een vuurwerkshow zo'n grote piek veroorzaken?

Een paar weken geleden was er in Heemskerk een grote vuurwerkshow. Dat was op vrijdag 8 september om 10 uur. In dit filmpje zie je hem op 2.10 minuut: https://youtu.be/1i24Q62Uves?si=jbGA-Q5mMwVzyqYq

Precies om 10 uur 's-avonds zien we in Heemskerk ook een grote fijnstofpiek.

Maarrr… later op de nacht zien we ook een piek in Amsterdam en in Eemnes. Zou het kunnen dat deze pieken door die ene vuurwerkshow worden veroorzaakt? Dat lijkt mij erg veel? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

PS. Ik heb deze vergelijking gemaakt met de Hollandse Luchten Kaart: Hollandse Luchten | Kaart Daarmee kan je sensoren vergelijken.

Wind was omstreeks de middernachterlijke uren toen west-noord-west, dus precies goed. Als je kijkt naar de meest westelijke sensor Sodaq 433 (die bovenwinds ligt van Heemskerk bij havenmond IJmuiden) dan begon het daar al wat eerder. Ook de luchtmeetnetsensor bij de Rijp heeft een piek, en die ligt wel erg noordelijk. Dus het lijkt erop dat het wel steeds dezelfde wolk fijnstof is, maar dat de oorsprong niet het vuurwerk is.

Jammer dat je niet op de meters van andere plaatsen gekeken hebt Annabel. Doe dat maar, dan zal je zien dat je die pieken op alle meters aantreft, ook in IJmuiden, Wijk aan Zee, Beverwijk, Zaandam enz. De oorzaak kan dus onmogelijk de vuurwerkshow geweest zijn. Er is ergens een grote stofbron geweest.
Ik kan je zeker aanraden om vaker de stofmeters op verschillende plaatsten te bekijken.
Ik moet overigens eens kijken hoe ik grafieken kan samenvoegen. Dat heb ik nog niet gepresteerd.

Dankjulliewel! Ik zag ook al dat het op heel veel sensoren te zien was, maar omdat het zo toevallig was dat er toen ook een vuurwerkshow was, precies op die tijd, wilde ik het toch even vragen.

Ik heb deze sensoren vergeleken (en de grafiek gemaakt) met de Hollandse Luchten Kaart: Hollandse Luchten | Kaart Hier is meer in detail uitgelegd hoe je NO2 metingen kan vergelijken met de Hollandse Luchten kaart, en dat kan dus ook met PM2.5: Hollandse Luchten | NO2 metingen op de Hollandse Luchten kaart

Hoi Annabel,
Ook vanuit Samen Meten de bevestiging dat het groter was dan de vuurwerkshow in Heemskerk zoals mensen terecht opmerken, zie ook de smogwaarschuwing van die periode
In heel Nederland kans op smog door ozon en fijnstof | RIVM

Als je er wat verder op induikt valt er wel wat op:

  • het waren west-noordwestelijke winden volgens knmi, kracht 1 a 2 m/s
  • de fijnstof-“wolk” trok van west naar oost over het land.
  • als je het tijdstip van de opgaande piek meet, is het resultaat:
    • Beverwijk west 19-20 uur
    • Bloemendaal 20-21 uur
    • Vrouwenverdriet 22-23 uur
    • Muiden 00-01 uur de volgende dag
    • Eembrugge 04-05 uur met een uitdovende concentratie

Afstand die de wolk hemelsbreed aflegde was in die periode van 8 uur plm 50km. Ofwel een kilometertje of 6.5 per uur, in prima overeenstemming met de knmi gegevens.

De wolk kwam van zee, want bloemendaal ligt te ver van industriegebied Velsen-Noord om gezien de windrichting daardoor veroorzaakt te zijn.

Misschien een correlatie met de smogwaarschuwing, maar geen causaliteit met fijnstof die boven land is ontstaan door verkeer, houtstook of industrie.

Als je een lijn naar het westnoordwesten trekt, verwacht ik eerder dat het komt door affakkelende boorplatforms, i.c.m. atmosferische omstandigheden.


Het komt vaker voor, een soosrtgelijk “incident” was er ook van 7 op 8 mei dit jaar. Alleen was de windrichting toen wat minder constant, zodat de pieken niet zo mooi zijn als deze keer. Ook toen “iets” wat uit het noordwesten kwam.

En wat ik nog toe wil voegen: dankzij het fijnmazige netwerk van de sodaq-jes zijn dit soort incidenten beter te volgen, geeft de waarde van dit project aan! Vooral omdat de absolute waarde veel minder van belang is dan het verloop.

Ik heb nog gekeken of er iets raars in de temperatuur of luchtvochtigheid van de sodaqjes te zien was, maar daar niets bijzonders.

Vuurwerk kan op korte afstand best grote pieken geven. Onderstaande animatie van vuurwerk in Nijmegen is met Excel gemaakt: https://youtu.be/byUHpQugeYY?si=GmzcLuYiYnX5lMHk

Heel interessant! Je hebt dit filmpje in excel gemaakt? Ik zou graag leren hoe dat moet! Kan ik me ergens inlezen?

Ik zag op atmosphere.copernicus.eu ook al vaker een fijnstofwolk “van zee” komen. Ik heb nog nooit van affakkelen van boorplatforms als oorzaak gehoord, erg interessant, er zijn zo veel dingen die we niet weten! @Henk kan ik me ergens inlezen over boorplatforms als bron van fijnstof uit zee?

Ik vind het ook heel interessant dat er op 8 september een smog alert was. Ik vraag me af of de gemeente Heemskerk, die de vuurwerkshow organiseerde, dit wist. Je ziet vaak dat de verschillende afdelingen van de gemeente niet samenwerken, bijvoorbeeld dat de afdeling evenementen niet weet dat er een smog alert is. Ik denk dat het ook voor de inwoners van Heemskerk (waar ik woon) heel veel vragen zou oproepen als de jaarlijkse vuurwerkshow niet door gaat vanwege een smogalarm. Want waar komt die smog dan vandaan als het in heel Nederland een probleem was?

Ik weet wel dat de gemeente Heemskerk zich veel bezig houdt met luchtkwaliteit. Dus deze informatie zullen ze op zijn minst leerzaam vinden.

Inlezen boorplatforms: google op “boorplatforms fijnstof affakkelen” en je komt allerlei hele dikke rapporten tegen. Interpretatie daarvan is een wetenschap op zich, en voor een buitenstaander onmogelijk (ik vraag me af of een insider het zoveel makkelijker daarbij heeft). Ik heb nergens een expert gevonden die stelt dat het wel meevalt met het fijnstof dat gedurende dat proces ontstaat,

De reden dat ik vermoed (en het is alleen maar een suggestie/vermoeden, geen beschuldiging of zo) dat het daar vandaan komt is eliminatie:

  • het zou uit zee kunnen komen (verdamping of zoiets), maar zou niet weten hoe en wat
  • het kan de scheepvaart op de Noordzee zijn. Diesels zijn daarbij notoire vervuilers, maar ja die schepen varen 15 knopen (>25km/u) en dan is het raar als zo’n piek urenlang duurt (in bloemendaal bijna 12 uur).
  • specifieke atmosferische omstandigheden: dan heb je nog steeds een bron nodig. Verder gaat de piek nogal stijl omhoog, en laten de sodaqjes niets geks zien qua temperatuur en luchtvochtigheid. Misschien kan een meteoroloog hier wat meer over zeggen
  • dan kan het nog Schotland zijn (misschien had het monster van Loch Ness zijn dag niet)
  • of misschien affakkelen van wat vervuild gas dat plots vanuit een specifieke aardlaag wordt aangeboord.

Op grond van eliminatie lijkt me het laatste het meest waarschijnlijk. Maar nogmaals, alleen maar de gedachte van me persoonlijk, die ik graag en met alle liefde voor een betere verklaring inwissel.

3DKaartInExcel.pdf (463,3 KB)

In de PDF de basisstappen waarmee ik de heatmaps in Excel maak.

1 like

Ik ga het binnenkort proberen! Dankjewel!

Het is alweer een tijdje geleden, maar het onderwerp is bij de data-analyse avonden regelmatig langsgekomen. Zeker is dat het een piek was die op 8 september ergens rond 19:00 lokale tijd begon aan de kust, en ongeveer 12 uur heeft geduurd. Er zijn een aantal verklaringen, helemaal zeker weten doen we het niet, dus het blijft afwachten tot de volgende keer dat zoiets optreedt. Om dan in ieder geval de gegevens van deze keer beschikbaar te hebben mijn samenvatting en wat animaties.

Mogelijke oorzaken.

  • atmosferische omstandigheden (aangegeven door Wouter van RIVM). Er was een lage grenslaag en die werd in de nacht verder gecomprimeerd. Samen met de zwakke wind leverde dat de sterke verhoging op. Vandaar ook de smogwaarschuwing. Ook de dag voorafgaand waren de concentraties hoger dan gebruikelijk. Klinkt plausibel.
  • Saharazand
  • Boorplatforms
  • Ozon
  • Ander onheil al dan niet van buiten.
    Of een combinatie van oorzaken.

Animaties.

Het verloop volgens alle sensoren van HLL (let op, piek start ergens halverwege):
Animatie SODAQ Sensoren HLL

Verloop volgens alle meetnet sensoren in Nederland:
Animatie verloop meetnet

Animatie CAMS-ensemble (satellietmetingen, met dank aan Wouter):
Animatie satelliet CAMS-ensemble

Nu maar afwachten of het nog een keer gebeurt…

1 like

De animaties zijn geproduceerd waarschijnlijk met Plotly. Plotly is onder MIT license vrij beschikbaargesteld. Plotly is (naast bijv. High Charts) een aardig pakket om interactive plots en animaties via web beschikbaar te maken.
Vraag: kan je de Python script die je voor de animaties gebruikte beschikbaar stellen?

Klopt, plotly. De source heb ik op mijn werk, maar nu ff vakantie. Zal eens kijken of ik daar iets van op github kan zetten in herbruikbare vorm. Probleem is dat het altijd een heel gedoe is om het op te schonen, maar geeft in ieder geval een beeld hoe het werkt. Ben ook aan het kijken om met de combi plotly en dash een lokaal Zaans dashboardje op te zetten als vingeroefening. Maar even druk met andere zaken.

Mooi plaatjes. Geeft wel een andere kijk op een vuurwerkshow.