Luchtkwaliteit in Rijnmond 2025

Een mooi DCMR rapport op :Luchtkwaliteit Rijnmond in 2025 blijft binnen de normen | DCMR

Allereerst vind ik het lovenswaardig dat in dit rapport al EU2030 normen en WHOadvieswaardes gehanteerd worden !
Verder mooi het feit dat de GGDTool methodiek (zie ggd-rekentool-luchtkwaliteit-en-gezondheid - Academische Werkplaats Gezonde Leefomgeving) gebruikt is om de gezondheidsimpact van NO2 en PM25 concentraties waardes weer te geven.

Toch ook wat kanttekeningen bij deze nieuwe manier om de gemiddelde jaar resultaten weer te geven:

Voor de niet ingewijde lezer lijkt mij deze nieuwe jaarplaat niet meteen duidelijk

Een aantal peilglazen (allemaal even lang), waarbij hoe leger (minder gekleurd) het peilglas is, hoe beter de luchtkwaliteit en waar de kleuren aangeven hoe het resultaat zich verhoudt tot WHOaanbevelingen en EU2030waardes.

Dus waar je meestal normaal het glas zo vol mogelijk wilt hebben, is het hier het beste als het glas tamelijk leeg (lees wit) is.

Westmaas lijkt de beste; Vlaardingen de slechtste en voldeed in 2025 niet aan de EU2030 norm, dat is mij na het lezen van de legenda wel duidelijk.

Ik vind de stapeling van kleuren verwarrend. Meestal geven gestapelde barcharts verschillende bijdragen aan, hier gaat het om grenzen.
Is een cirkel, in een van de kleuren oplopend qua status, “goed”, “voldoende”, “voldoet niet” met kleuren blauw, groen, roodbruin niet duidelijker ? Evt met getal in de cirkel.

We duiken nog wat dieper de details in en gaan ervan uit dat de peilglazen het aantal dagen vroegtijdig overlijden bij het two pollutant model weergeven (zie GGDtool link)
Dit staat niet expliciet in het rapport vermeld, maar is aannemelijk omdat de oorpronkelijke SLA doelstelling was halvering van dit aantal dagen.

Door pm25 en no2 tot een enkel getal terug te brengen, maak je iets anders dan de who / eu concentratiegrenzen.
Het groene vlak in onderstaand plaatje is het “goede” gebied volgens de EU2030 normen.
Horizontaal staat de pm25 gemiddelde jaarconcentratie, verticaal de no2 gemiddelde jaarconcentratie..
Alles buiten het groene gebied voldoet niet aan EU2030normen.

Door in het ggd model de pm25 en no2 grenswaardes in te voeren, kun je het aantal voortijdige overlijdensdagen berekenen bij het “rechterbovenpunt” van de groene rechthoek.

Verhoog pm25 concentratie ten verlaag de no2 concentratie, zo kan je op eenzelfde getal uitkomen, de blauwe lijn in bovenstaand plaatje. Zo kun je twee oranje driehoeken maken van concentratiewaardes die niet aan de EUnorm2030 voldoen, maar wel tot een lager getal leiden.
Ik ben benieuwd welke kleur mijn oranje driehoeken in de DCMR methodiek zou scoren.

Details van het rapport zijn na te lezen op: