Meet&Weet Station Claes de Vrieselaan R'dam

Citylab010 van de Gemeente Rotterdam ondersteunt ons project ‘Als de bomen konden praten’:
Meet&Weet Station:

Dit project voeren wij uit in samenwerking met Mooi, Mooier Middelland.
Wij zijn officieel betrokken bij de herinrichting van de Claes de Vrieselaan in 2023.
Luchtkwaliteit is daarbij een belangrijk thema.

Wat betreft het “weten” denk ik dat het inzichtelijk zou zijn als je gegevens kan visualiseren met bijvoorbeeld een “stoflamp”. Die kan met een kleur aangeven hoe de situatie is qua vervuiling/concentratie, bijvoorbeeld een schaal van zuiver blauw via groen/oranje/rood (“verkeerslicht”), veel directer/aansprekender dan via een website waar je na 10x klikken een getalletje ziet.

Een voorbeeld daarvan kan je vinden op http://stoflamp.nl/

Ik heb zelf een klein lampje ontwikkeld, de “stofananas/stoflama”, die de fijnstofconcentratie van de dichtstbijzijnde citizen-science fijnstofmeter via internet ophaalt en elke 5 minuten de actuele waarde toont als een gekleurd lampje, ik krijg daar een hoop enthousiaste reacties op.

Ik lees dat er meetups georganiseerd worden voor het bouwen van de fijnstoflampen.
Maar ik kon dat niet zo snel vinden op de meetup-site.
Wat kost een bouwpakket voor de fijnstoflamp?

Voor de grote stoflamp van stoflamp.nl heb ik geen idee.

Ik kan je wel de onderdelen opsturen voor mijn “stofananas” (exclusief de ananas). Die zal ik voorprogrammeren met de juiste software. Je moet er dan zelf nog het WiFi wachtwoord op configureren, dat werkt hetzelfde als bij de lufdaten/sensor.community fijnstofmeetnode. Als dat eenmaal geconfigureerd is, dan zoekt ie zelf de dichtstbijzijnde fijnstofmeter van luftdaten/sensor.community op en toont daarvan elke 5 minuten de waarde als een kleurtje.