Misschien heb je al eens van meshtastic gehoord. Dat is een snel groeiend LoRa netwerk, nu voornamelijk gefocused op uitwisseling van tekstberichtjes. Het lijkt een beetje op LoRaWAN zoals TheThingsNetwork, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Ik ben bezig geweest om te kijken of dit ook gebruikt kan worden om citizen-science data door te sturen.
Meshtastic is een zogenaamd mesh-netwerk, dus in plaats van een relatief klein aantal centraal geplaatste gateways zoals bij LoRaWAN zijn er een heleboel invididuele nodes die onderling data rondsturen over radioverbindingen. Sommige nodes zijn ook online op internet doordat ze via WiFi verbonden zijn.
Nodes zijn meestal meer ad-hoc geplaatst dan bijvoorbeeld gateways van TheThingsNetwork. Het is vrij makkelijk om een meshtastic-node te plaatsen, je kan al vanaf ca 30 euro een node neerzetten die meedoet met het netwerk en helpt om berichtjes rond te sturen. Hieronder een plaatje van wat er nu al in Nederland (Zuid-Holland) actief is:
De blauwe bolletjes zijn nodes die alleen via radio communiceren. De groene bolletjes zijn ook met internet verbonden.
In een gebied waarin veel nodes aanwezig zijn, zou een citizen science sensor een bericht met meetdata naar de mesh kunnen sturen, en dat komt dan uiteindelijk na een aantal stappen uit bij een ‘groene’ node, die het doorstuurt naar internet. Vanaf internet kan het dan weer opgepikt worden en doorgestuurd naar bijvoorbeeld sensor.community.
Het lijkt mij in ieder geval heel leuk om eens te proberen of dit gebruikt kan worden. Ik heb al een prototype gemaakt van een sensor die meshtastic-berichtjes stuurt en de data zie ik ook weer terug op MQTT. In principe kan elk sensor-bordje dat nu LoRaWAN spreekt ook met meshtastic praten. Of dit echt doorbreekt hangt een beetje af of de groei van nodes doorzet. Lijkt het je leuk om dit ook eens te proberen, neem dan contact met mij op. Ik kan dan bijvoorbeeld kijken of we de firmware van de sensoren kunnen aanpassen om ook meshtastic als data-netwerk te gebruiken.