Mini fijnstof sensor van Bosch

Bosch heeft een jaar geleden een vrij innovatieve fijnstofsensor uitgebracht, de BMV080: laser meet via scattering, grootte van een vingernagel, geen fan, onderhoudsvrij. Prijs: ca 80 euro. De brochure beweert PM1, PM2.5 en PM10 metingen in gewicht, maar uit de specs zie ik alleen PM2.5.
Vraag: heeft iemand ervaringen met de sensor. Hoe verhoudt hij zich met bijv de Sensirion?

1 like

Ziet er inderdaad interessant uit, wat me een beetje zorgen baart is het ontbreken van een constante flow langs de sensor, met het risico dat er, afhankelijk van de implementatie verschillende volumes lucht worden gesampled. Voor indoor toepassingen hoeft dat geen probleem te zijn maar voor buiten lijkt me dat niet heel betrouwbaar.

Dat zo wie zo de luchtstroom in het meetstation van belang is. Zoals bijv GGD A’dam al melde in haar onderzoek van de Sodaq was een verschil in de meetkast met dezelfde sensor al aantoonbaar. Sommige meetstation zijn uitgerust met een extra fan zoals bijv de Ohnics. Een andere meetstation heeft bijv. een extra extra huisje om de sensor heen gemaakt om een zogoed mogelijke doorgang van de buitenlucht te bevorderen. Kortom hou rekening met de ‘natuurlijke’ luchtdoorstroming in het meetstation en doe de vergelijking met het hele station.
Anecdote: een meetstation was uitgerust met goedkope 5V USB adapter als voeding: lengte kabel was lang omdat hij immers buiten opgehangen was: de fan liep dus trager. En dat was merkbaar in de metingen tov andere meetstations van dezelfde makelij.
Wat tav een fan lager die versleten raakt of vervuild? Zie bijv de (oudere) rapportages vanuit AqiCN.org.
We leren nog steeds bij…