In april is er een interessant rapport van het RIVM verschenen,“Gevolgen van de voorgestelde
Europese luchtkwaliteitsrichtlijn voor Nederland”, zie :https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2023-0167.pdf
Ik raad eenieder aan om dit document op het gemak te bestuderen, een uitwisseling van ideeen in deze forumthread is welkom !
Het concept van de Europese richtlijnen zelf, waarin diverse detail(en tamelijk lijvige) documenten staan:
De versie datum van deze documenten is 26 oktober 2022.
Verder op internet gevonden:
Een citaat uit deze laatste link:
Stakeholders have had mixed reactions to the proposal. NGOs call for full alignment with the WHO guidelines by 2030 at the latest, and for penalties in case the 2030 deadline is missed. Industry representatives insist on the need to meet current standards first, before aiming for higher ones. In Parliament, the Committee on the Environment, Public Health and Food Safety (ENVI), responsible for the file, aims to adopt its legislative report before the end of June 2023. First edition. The ‘EU Legislation in Progress’ briefings are updated at key stages throughout the legislative procedure.
Er is in het RIVM rapport veel aandacht voor meten:
- Er komen extra stations in stedelijk gebied bij
- Meetstations moeten aan strenge ijkingseisen vodoen
- Vooruitlopend op de richtlijn start het RIVM dit jaar met de ontwikkeling van een UFP-meetnet.
Hieronder enige letterlijke citaten met alinea nummers uit het RIVM rapport in * italic* (met mijn commentaar in het bolt eronder)
*De voorgestelde luchtkwaliteitseisen gaan minder ver dan de WHO advieswaarden. Als ze worden gehaald, dan zou de Nederlandsebevolking wel aan veel minder vervuilende stoffen worden blootgesteld.*Dit is beter voor de gezondheid, vooral voor mensen met aandoeningen aan luchtwegen zoals astma en COPD. Het RIVM heeft voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) berekend of de nieuwe grenswaarden haalbaar zijn.
Uit deze berekeningen blijkt dat in 98 procent van Nederland de nieuwenormen voor de luchtkwaliteit in 2030 met bestaande beleidsmaatregelen kunnen worden gehaald. Op enkele plaatsen (deIJmond, Schiphol en de Maasvlakte) zouden extra maatregelen nodig zijn. *
Over deze maatregelen spreekt de Nederlandse regering al om de klimaatdoelen voor 2030 te kunnen halen.
8.1 Wanneer de grenswaarden verlaagd worden, zullen ook nieuwe kwaliteitseisen aan de metingen worden gesteld. Bij lagere concentratieszal de onzekerheid (als procentuele afwijking) toenemen. De Commissieheeft in de voorstellen de technische haalbaarheid meegenomen en een
toelaatbare onzekerheidsmarge geïntroduceerd die relevant is bij lageconcentraties. Het gaat om +/- 6 µg/m3 voor het jaargemiddelde vanNO2 en +/- 3 µg/m3 voor PM2,5. Metingen binnen deze marges lijk thaalbaar met de huidige in Nederland gebruikte apparatuur.
Een PM2.5 onzekerheid 3 µg/m3 voor een gemiddeld jaarcijfer van officiele meetstations, wat betekent dat voor de onzekerheid in een daggemiddelde,
die zal dan wel groter zijn en hoe verhoudt zich dit tot de dagoverschrijdings normen ?
Is de schatting van 3 µg/m3 experimenteel bepaald door meerdere stations naast elkaar te zetten ?
8.3
Het is aan te bevelen de huidige meetstrategie nog eens onder de loep te nemen.
Staan de huidige meetstations op plekken die representatief zijn voor de gemiddelde bevolkingsblootstelling in die gebieden waar de hoogste
concentraties worden verwacht?
Komt hier de toegevoegde waarde van Samenmeten om de hoek kijken? Waar zijn de grootste correcties op de luchtmeetnet kaarten +RIO tgv citizenscience sensors