Onderzoek lokale bronduiding & opschonen data | Hollandse Luchten

Onderzoek lokale bronduiding
Binnen Hollandse Luchten doet TNO onderzoek naar lokale bronduiding van luchtverontreiniging. Dit doen ze door de data van Hollandse Luchten te combineren met een simulatie-model voor bronduiding, LOTOS-EUROS. Verwacht wordt dat er een verbeterd beeld ontstaat in de lokale luchtverontreiniging.

Belangrijk voor dit onderzoek is dat de data van Hollandse Luchten van verhoogde kwaliteit is. Dat betekent dat uitschieters of foutieve metingen uit de data gehaald moeten worden, voordat de data met het LOTOS-EUROS model gecombineerd wordt. De ruwe data reflecteert niet altijd de waarheid, daar zijn de metingen te onnauwkeurig voor. Soms is een sensor kapot en geeft veel te hoge pieken, zitten er gaten in de data of wordt er tijdelijk op een locatie getest. Dit vraagt om opschonen van de data.

Opschonen van data
Er bestaan statistische methoden om uitschieters en foutieve data uit datasets te halen, maar het unieke aan burgerwetenschap is dat bewoners de lokale context kennen. Dat wil zeggen dat de uitschieters die de statistische methoden vinden mogelijk helemaal geen uitschieter zijn en dat sensoreigenaren zelf goed kunnen inschatten wanneer een bepaalde tijdreeks foutief is. Vandaar de wens om het opschonen samen met de leden en andere geïnteresseerden te doen.

Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Dit moet geen handmatige dagelijkse klus worden, daar is simpelweg te veel data voor. We willen daarom graag samen nadenken over wat een goede en efficiënte methode is om dit te laten slagen. De opgeschoonde data moet namelijk ook weer voor jullie beschikbaar zijn. Evenals de verfijnde resultaten van het combineren van LOTOS-EUROS.

Uitnodiging tot meedenken
Ons voorstel is om eind april met een groepje mensen samen te komen, waarop jullie nadere uitleg krijgen over het model van TNO en het onderzoek. Vervolgens zullen we met elkaar naar voorbeeld data kijken. We beoordelen uitschieters die door de statistische methoden ontdekt zijn, maar willen ook graag met jullie de data beoordelen vanuit eigen perspectief. Bovendien zijn we benieuwd of de methode die we daarvoor bedacht hebben goed werkt en hoe we die kunnen verbeteren.

Mijn vraag is: zou je het interessant vinden om hierbij aan te sluiten? Laat het hieronder weten, want dan kunnen we een eerste bijeenkomst gaan plannen samen met de geïnteresseerden.

Ik ben geinteresseerd in deelname aan de discussie/bijeenkomst. Groet, Tom van Doveren.

Ha Tom, leuk! Wil je even mailen naar support@hollandse-luchten.org? Dan heb ik je mailadres en stuur ik je nadere informatie. Groet, Jikke

Hallo Jikke, betreft het een live- of online bijeenkomst? Groeten, Dieter Pientka