In de wetenschapsbijlage van de NRC van 8-9 jan 2022 staat op pag W2-W3 een artikel over de impact van de oud en nieuw viering op de luchtkwaliteit, onder de titel: “een wolk van fijnstof trok naar Duitsland”.
Op de katern voorpagina stond als kop “Nederland was een kortstondige bom van fijnstof”
Op de NRC site Met Oud en Nieuw trok een wolk van Nederlands fijnstof naar Duitsland - NRC , staan ook video’s waarin je mooi kunt zien hoe de pm10 fijnstof zich verspreidde.
Dat de fijnstof pieken dit jaar een stuk lager waren dan vorig jaar, komt overeen met de eerste citizen science rapportages die ik gezien heb.
Op de site van stofradar.nl is er ten tijde van het schrijven van deze post nog geen oud- en nieuw video geplaatst van de metingen van de citizen science stations.
Wat kanttekeningen bij het artikel:
In het stuk werden keurig de nieuwe WHO advieswaardes (uit december 2021) gehanteerd.
Ik neem aan dat de vermelde PM10 waardes over uurgemiddeldes zijn, dit stond in de krant nergens expliciet vermeld.
De meeste plaatjes waren gebaseerd op satelliet metingen van ESA (Sentinel-5P) en een plaatje op basis van RIVM basisstation metingen.
In de krant stond niet verduidelijkt waarom de RIVM basisstation pieken een factor 10 groter waren dan de ESA waardes; op de NRC site wel:
RIVM-metingen zijn afkomstig van sensoren op straat en geven daardoor veel hogere waarden dan deze waarden van ESA, die een gemiddelde zijn van een heel groot gebied (circa 70 vierkante kilometer).
Hoe de fijnstof data exact te extraheren uit de Sentinel-5P data is mij nu nog niet meteen duidelijk uit de ESA data beschrijvingen, daar moet ik nog eens dieper induiken.
Zijn het directe metingen of zijn ze het het resultaat van modelberekeningen gebaseerd op het meten van andere stoffen ?
De ESA PM10 waardes van Warschau en Moskou waren een factor 1.4 hoger dan Nederlandse top in Den Haag, waarschijnlijk niet alleen ten gevolge van massaal vuurwerk, maar ook door een structureel slechtere luchtkwaliteit vanwege omliggende industrie
In het NRC stuk werd alleen naar PM10 gekeken en niet naar PM25. De geciteerde prognose van het RIVM dat voor PM10 in 2030 aan het jaargemiddelde voldoet klinkt geruststellend.
In hoeverre we in 2030 voldoen aan de maximaal 4 uitschieter dagen voor PM10 is al een stap verder, en dan hebben we het nog niet over de voor gezondheid crucialere PM25, waar de WHO advieswaardes niet zonder stevige inspanning en pas op lange termijn gehaald kunnen worden