Hier vind je actuele informatie over Nederlandse luchtmeetinitiatieven. Wil je ook updates plaatsen over jouw luchtmeetinitiatief (van binnen of buiten Zuid-Holland)? Plaats een berichtje onder deze categorie en we maken een sub-categorie voor jouw initiatief aan.
Hallo,
Omdat ik woonachtige ben aan een doorgaande verkeersweg met een verkeersintensiteit van meer dan10.000 voertuigen per etmaal, heb ik om de invloed op de luchtkwaliteit van wegverkeer te meten een eigen luchtkwaliteitsmeetstation gebouwd.
Mijn station bestaat uit o.a.:
-
Sensirion SPS30 (fijnstof PM1/PM2.5/PM10)
-
Sensirion SGP41 (VOC + NOx-index)
-
Bosch BME280 (temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk)
-
Verkeersintensiteitsmeting op basis van verkeersgeluid
-
Windmeting met een anemometer
-
Microcontroller Arduino-Mega met eigen software voor 24/7 data-logging
Het doel is om op een betaalbare manier betrouwbare luchtkwaliteitsdata te verzamelen, die mij inzicht geven in de luchtkwaliteit op mijn woonadres te Geleen (Zuid-Limburg).
Op welke plek in het forum kan ik de vraag stellen of er andere forumleden zijn, die ervaring hebben met het type sensoren die ik gebruik en waarmee ik mijn ervaringen kan uitwisselen?
Met vriendelijke groet,
Hans Meeks
Op zich een aardige keuze van sensors. Tav gas-, geluid, en weersensoren zijn er best opmerkingen te maken. Mijn grootste bezwaar tegen een unieke plaats van meten is dat je op meer plaatsen en een referentie locatie nodig hebt. Maw werk zamen.
Tav software is met wat Googlen veel te vinden. Of via de meetinitiatieven op het Samen Meten forum. Zelf heb ik al mijn software beschikbaar gemaakt op github: Loading...
Of neem contact met mij op via email teus op theunis.org.
Zoals ik in mijn bericht heb aangegeven zou ik graag in contact willen komen met forumleden die de luchtkwaliteit hebben gemeten op hun woonplek in relatie met verkeersintensiteit. Ik ben dus niet geïnteresseerd in een evaluatie van de door mij gekozen sensoren, omdat ik ervan overtuigd ben dat die volstaan voor mijn doel. Het gaat mij om de meetresultaten.
Ik heb mijn meetstation geplaatst in de voortuin op een afstand van 15 meter van het midden van de straat.
In tegenstelling tot mijn verwachting blijkt er door wegverkeer geen toename te zijn van fijnstof, maar wel een aanzienlijke toename van VOC’s. Gedurende het spitsuur meet ik regelmatig waarden die volgens de Sensirion index heel ongezond zijn (>400). Dan is een raam openzetten voor ventilatie uit den boze.
Terecht maak je je zorgen over de ‘blootstelling’ aan emissies bijv. verkeer. Blootstelling is iets iets ingewikkelder als het meten met emissie sensoren. Bijv. heb je wel eens PM2.5 gemeten als je vlees bakt in de keuken? Tijdens de BBQ? Nav de sfeerverwarming in de buurt? Maw spitsuurmetingen zijn mi moment opnames. De vraag is hoe zit het over een langere termijn? Hoe zit het met je meetmethode? Welke fout marge zit in je metingen? Kan je dit staven met andere meters in de buurt? Verkeer ondergaat een energie transitie. Wat is het perspectief? Geven de metingen voldoende overtuiging voor beslissingen om de blootstelling te verminderen? Samen meten probeert daar met low-cost middelen goede technieken en antwoorden op te vinden.
Heb indertijd een meteo sensor van Bosch BME680 gebruikt en daar een driver voor geschreven. De advertentie zei: VOC sensor wordt gebruikt bij alcohol adem tests. De VOC (een Ohmse meting) bleek zeer regelmatig gecalibreed te worden. Ik kreeg de VOC sensor niet zover dat de metingen reproduceerbaar waren. Hopelijk is de meer recente Sensirion beter. Volatile Oraganic Compount metingen is nogal breedbandig (meer gassen spelen mee in je meting). Maw mijn vertrouwen in VOC metingen is niet groot. Ja je kan iets zeggen over het is nu meer en dan minder. Maar zegt het dan ook iets over je blootstelling? Helaas hebben we door ge geringe levensduur ivm met vocht van de BME’s ze later allemaal vervangen door een Sensirion. Fijnstof sensoren moet je tav vocht corrigeren. Of dat ook tav VOC het geval is weet ik niet maar ik vermoed van wel.
Verkeer emssies bijv. PM2.5. Zie de plaatjes van Leefmilieu en RIVM bijv. Vreemd dat je geen verhoging ziet tijdens de spits.
Mijn stelling: vergelijk je waarnemingen met anderen in de buurt en het liefst ook met een landelijk meetstation in de buurt van Geleen (prov. Limburg station).
Beste Teus,
Bedankt voor je uitgebreide reactie en voor het meedenken.
Ik denk echter dat we langs elkaar heen praten. Mijn oorspronkelijke vraag was niet bedoeld als een discussie over de keuze of kwaliteit van de sensoren, maar als een oproep om in contact te komen met forumleden die ervaring hebben met het meten van luchtkwaliteit in relatie tot wegverkeer en die hun meetresultaten willen uitwisselen.
Mijn meetstation is gebouwd voor een specifiek doel: het verkrijgen van inzicht in de invloed van het wegverkeer op de luchtkwaliteit op mijn woonlocatie. De keuze voor de gebruikte sensoren is daarbij een bewuste afweging geweest. Natuurlijk realiseer ik me dat iedere sensor beperkingen heeft en dat metingen altijd in de juiste context moeten worden geïnterpreteerd. Dat is echter niet het onderwerp waar ik op dit moment naar op zoek ben.
Ik ben vooral geïnteresseerd in ervaringen en meetgegevens van anderen die vergelijkbare metingen uitvoeren. Mochten er forumleden zijn die dergelijke gegevens willen uitwisselen, dan kom ik graag met hen in contact.
Voor nu wil ik het graag hierbij laten. Nogmaals dank voor je reactie en de tijd die je hebt genomen om mee te denken.
Met vriendelijke groet,
Hans Meeks