Palmes buisjes: kostenoverzicht

Naar aanleiding van het Zuid-Hollands coördinatorenoverleg van woensdag 28 oktober, hierbij een (globaal) overzicht van de kosten van Palmes buisjes.

  • Prijs per Palmes buisje is €10 (exclusief eenmalige aanschaf bevestigingsclip á €2,50)
  • Voor een Palmes experiment van 1 jaar (13 4-weekse meetperioden) heb je minimaal 13 buisjes nodig per locatie. Voor extra zekerheid kun je twee buisjes per locatie (duplo) ophangen.
  • De buisjes moeten daarnaast maandelijks worden opgehaald en per post opgestuurd naar het lab. Aan het opsturen zijn ook kosten verbonden.


Beschrijving foto: Palmes diffusie buisjes van Buro Blauw

Let op! Dit is een benadering van de kosten en deze kunnen uiteraard variëren per aanvraag en aanbieder.

Hallo Sara,
Bedankt. Ik heb ook een offerte voor een beperkt experiment aangevraagd bij Buro Blauw (inclusief laboratorium kosten). Ik ben benieuwd wat daaruit komt.

Frans

Ik ben ook benieuwd. Hoor graag de update bij het volgende coördinatorenoverleg!

Groet,
Sara

LV2 heeft van de gemeente Leidschendam-Voorburg het groene licht gekregen voor een experiment van twee jaar met acht meetstations met Palmesbuisjes (twee per station) inclusief de analyse door Buro Blauw. De offerte is binnen voor deze serie metingen.
Doel is het monitoren van de verwachte extra vervuiling als gevolg van de ontwikkelingen op de Binckhorst (hoort bij Den Haag maar ligt tegen Voorburg West aan). De nieuwe bewoners zullen voor infrastructuur veelal moeten vertrouwen op infrastructuur in Voorburg en Rijswijk, en dus zijn extra verkeersbewegingen te verwachten.
Meer nieuws bij het coördinatorenoverleg.
Frans
Frans

Begin 2021 kreeg het burgerinitiatief (stichting Burgerwetenschappers Land van Cuijk) het fiat en fin. middelen voor het plaatsen van Palmes buisjes in de gem. St Anthonis. Het betreft de Palmesbuisjes van buro Blauw. Blauw adviseerde 2 buisjes oer locatie. We plaatsen er 1 ivm kosten en onduidelijkheid of extra buisjes per lokatie wel zin heeft ivm extra kosten. Opvallend is dat de kosten hoger zijn als de offerte aan LV2 in Leidschendam (ca 800 euro per lokatie over een jaar ipv 200 euro die ik begreep te zien bij LV2). Blauw doet het lab werk en geeft de data door aan de stichting en aan RIVM. Misschien goed om de ervaringen uit te wisselen. 24 mei worden de buisjes voor het eerst vervangen voor de maandelijkse meting. De Palmes buisjes laat Blauw produceren in de UK. Overigens heeft RIVM ook een Palmesbuisjes service. Of shoppen mogelijk is weet ik niet.

Wat informatie tav voortgang van NO2 en NH3 metingen in Land van Cuijk.
Krijg de indruk dat tav een van de typen gas buisjes de lab werkzaamheden in de UK plaatsvinden. Buisjes waren soms in zoekgeraakt in de post (?). Na 12 maanden zijn er nu (juni 2022) nog voor 3 maanden de buisjes in het lab. Gevolg berekeningen tav jaar gemiddelden zijn onbetrouwbaar als er flinke fluctuaties zich voordoen (en dat is het geval). Gemeten is op een 10-tal locaties. Het verloop is vergelijkbaar. Op een lokatie na: agrarische activiteit met een waterpomp voor sproei-installatie en parkeer van zware voertuigen … Gevolg: de meting op deze lokatie kon de prullenbak in. Maw hou de lokatie in de gaten! Maw te veel missende metingen, te trage verwerking, te kleine steekproef.
Kortom veel kosten voor een korte periode van meten.
Met de 10K hadden we beter 20 fijnstof meters kunnen plaatsen.