Pientere Tuinen app, toont bodemvochtigheid en bodemtemperatuur

Hallo! Ik heb sinds een paar maanden een sensor van Pientere Tuinen in mijn tuin staan. Met een Pientere Tuinen sensor kan je de bodemvochtigheid en bodemtemperatuur meten in je tuin. Dit zijn indicatoren of je tuin groen genoeg is en of je bodem gezond is. De sensor is onderdeel van een project om meer tuinen te vergroenen.

Sinds kort is er een API beschikbaar, en daar heb ik een iPhone app op gebouwd. De Pientere Tuin app toont de metingen van de sensor. En je kunt een widget op je homescreen zetten waar de laatste metingen in getoond worden.

Ik ben op zoek naar testers en feedback, je kunt deelnemen aan de beta test via Testflight: meld je aan voor de beta test. Het is wel handig als je een Pientere Tuinen sensor hebt…

1 like

Ik vind het een heel goed idee om zo je eigen metingen direct zichtbaar te maken!

Waar kan ik meer vinden over de API die gebruikt wordt?

1 like

De api documentatie is helaas alleen toegankelijk voor deelnemers van Pientere Tuinen. Het is volgens mij zo opgezet dat het makkelijk te integreren is in Home Assistent.

Denk je dat het ook interessant is voor andere metingen? Misschien wel, ik heb een fijnstof sensor maar eerlijk gezegd kijk ik daar maar weinig naar omdat het niet echt makkelijk toegankelijk is…

Als je een sensor.community fijnstofsensor hebt, kan je lokaal gegevens ophalen op ip-adres/data.json, waarbij ip-adres het ip-adres is van de sensor op je eigen wifi netwerk.

Je kan ook de meest recente data van je eigen sensor ophalen bij sensor.community, bijvoorbeeld:
https://data.sensor.community/airrohr/v1/sensor/12246/ (let op: die laatste / is belangrijk!)
In dit geval is 12246 het fijnstofsensornummer zoals je het ook op de sensor.community kaart ziet.

Ik heb zelf nog een API gemaakt waarbij je op basis van een WGS84 coordinaat een gewogen gemiddelde van PM2.5 kan opvragen, bijvoorbeeld:
http://stofradar.nl:9000/air/51.9228071/4.479294 (stadhuis rotterdam).
Resultaat is een JSON met het gewogen gemiddelde (PM2.5), plus maximaal 3 dichtstbijzijnde fijnstofsensoren. Dit is een combinatie van sensoren die o.a. bij RIVM bekend zijn en van sensor.community sensoren. De sensor.community sensoren worden ge-update op een schema van 1x per 5 minuten en gegevens zijn iets van 5 minuten oud. De sensors die via RIVM binnenkomen worden ge-update op een schema van 1x per uur en gegevens daarvan zijn dan iets van anderhalf uur oud. Dus niet helemaal vergelijkbaar qua actualiteit maar toch met elkaar gecombineerd.

1 like

Ja leuk ik ga me daar later eens in verdiepen, jammer dat je maar 5 minuten terug kan met de APIs…

Inmiddels is mijn pientere tuin app door Apple goedgekeurd en heb ik een simpele site gemaakt: Pientere Tuin iPhone app

1 like