Project KAFE : aftrap

Joost Wesseling van het RIVM heeft me voorbeeld sourcecode van fijnstofcalibratie voor SDS011 citizen science sensoren opgestuurd.

Uitleg van concepten is te vinden op: https://fairmode.jrc.ec.europa.eu/document/fairmode/event/presentation/20210419_CT6_SensorAnalysis_INERIS_AGressent.pdf

NB ik weet niet of dit exact dezelfde kalibratie code is die nu bij de RIVM draait, maar de voorbeeldcode geeft al heel wat inzicht !

Om een spade dieper te komen, ben ik als zomerprojectje begonnen met: KAFE : “Kalibratie Algoritme Fijnstofmeters Evaluatie”

KAFE Doelen

  1. begrijpen van het huidige RIVM algorithme

  2. voor een breder (enigszins technisch onderlegd) publiek duidelijk maken hoe de boel globaal in elkaar steekt

  3. het huidige algoritme mogelijk hier en daar aanpassen en impact bestuderen, in het meest gunstige geval de RIVM suggesties doen

Het onvolprezen Makers motto is :“pas als je het kunt bouwen , dan begrijp je het” ,zie :

https://www.quora.com/What-did-Richard-Feynman-mean-when-he-said-What-I-cannot-create-I-do-not-understand

Dus nu druk bezig met een wapenbroeder Twan van der Schoot, uit Alphen aan de Rijn om met de code die nu in de taal R geschreven is, de methode te reverse engineren door zelf van scratch af aan onze versie te implementeren in de taal python.

NB de huidige statistische kalibratiemethode is geen lichte kost, details zullen geen spekkie voor elke citizen science bekkie zijn.

Stappenplan, niet van ambitie gespeend:

  1. de originele code in R ueberhaupt aan de praat kijgen

    Voortgang: is afgelopen weekend gelukt.
    De uitkomsten van onze laptop zijn voor kalibratie factoren en gekalibreerde pm2.5 waardes exact hetzelfde als de uitkomsten uit de originele rivm set.So far so good voor R portabiliteit !

  2. huidige R code resultaten dieper analyseren met operationele praktijk gegevens van andere dagen.
    Of we “live” rivm resultaten kunnen reproduceren is twijfelachtig, maar het proberen waard

    Planning: tweede week juni

  3. Beschrijving huidige algoritme laten reviewen op Samenmeten Forum

    Planning: Eerste weekend juni

  4. Implementatie huidig algoritme in python

    Planning: basisversie half juni

  5. aan parameters draaien en andere elementen aan het algoritme toevoegen.

    Planning: eind juni

Na afloop (juli ?)zetten we al onze eigen sources, de open sources traditie volgend, voor iedereen leesbaar op internet.
In een wekelijkse bijdrage zal ik hier onze voortgang melden.
Wij hebben zelf al wat ideeen over hoe het huidige algorithme te toetsen en wellicht aan te passen.

Zijn er kalibratie ideeen in deze community ?
Alle vragen, suggesties zijn uitermate welkom !