Sodaq Air op zonne-energie?

Ik merk hier in de meetgroep (Haarlem) dat het moeilijk is om een sensor op te hangen, en die moeilijkheid heeft dan vooral te maken met de stroomvoorziening. Ik vermoed dat een voeding van zonnecellen een hoop problemen zal oplossen. Je kunt de Sodaq dan overal monteren. Ook in het landschap, bijvoorbeeld.

Alle producten van https://sodaq.com zijn voorzien van een zonnepaneeltje, maar de Sodaq Air niet.
Ik ben daarom begonnen te kijken of het mogelijk is om de Sodaq te voeden met een zonnecel.

De Sodaq heeft een ingebouwde accu (supercapacitor) waarmee hij het een tijdje volhoudt als de netspanning mocht wegvallen (deze accu is voornamelijk bedoeld voor het gebruik op de ‘snuffelfiets’, zonder voeding dus).

De eerste test was dus om te kijken hoe lang de Sodaq het volhoudt op deze accu. Ik heb om 18:00 uur 's avonds de stekker uit de Sodaq getrokken en regelmatig via SODAQ Air - Device Status in de gaten gehouden of hij het nog deed en wat de spanning van de supercapacitor was. De beginspanning was 3346 mV.

Na 25 uur gaf de Sodaq zijn laatste teken van leven. Toen was de spanning 2576 mV. De Sodaq houdt het dus een volle dag en nacht vol op deze supercapacitor.
Ik vind dat bemoedigend. Als we nu een zonnepaneeltje plaatsen die de spanning weer op 3,3 v kan krijgen (op een bewolkte, donkere dag) dan zou de Sodaq continue kunnen draaien.

De volgende stap is hoe ik precies het juiste zonnepaneel moet kiezen, ik ben daar nog niet uit.

Disclaimer: ik heb geen ervaring met de Sodaq kit.

De V230 energie oplossing:
Om diverse redenen is het niet aan te raden een meetkit van energie te voorzien via een V230 stopcontact of V230 verlengkabel met een 5V DC adapter: kwetsbaarheid, te kort bij een woning, lengte adapter kabel probleem. Met een 12V DC adapter en wat eenvoudige ‘step-down’ electronica is wat kabel lengte te winnen maar het blijft behelpen. Zeker in een niet stedelijke omgeving.

Specificatie energie voorziening fijnstof-sensor:
Bedenk dat de toegepaste fijnstof-sensor een fan heeft en die draait op 5V DC! De electronica zelf draait prima op 3.3V. Draait de fan langzamer bijv. op 4V dan heeft dat behoorlijk, zo leert onze ervaring, invloed op de luchtstroom … Mij is niet bekend of de Sodaq een 3.3 → 5V booster heeft. Maar toch: hou minimal 3.3V aan als er een ‘booster’ (niet ideaal) aanwezig is in de kit.

Simpele solar/accu oplossing:
Tav zonnecel/Ion accu oid. is de simpelste oplossing: een standaard zonnecel/accu combi met standaard electonica voorziening die zorgt dat de accu niet beneden zijn minimum komt en indat geval de kit uitschakelt en dat de accu niet overladen wordt. Ali express biedt een scala van standaard solar aan voor een redelijke prijs. Of bezoek een camping winkel. Bedenk wel dat dit niet een ideale duurzame oplossing is. Waarom bijv. niet: in de winter komt het geregeld voor dat er 3 weken onvoldoende zon is…

Schaalbare solar/accu oplossing:
Ongeveer de helft van de MySense meetkits hebben een energie voorziening op basis van solar/ion accu. De solar/accu is zelf voorzien van een accu regulator (schakelt de kit uit indien nodig). Maar ook de software in de kit bewaakt het accu nivo en verstuurt daar info over, en zet de kit tussen de samples in in een deepsleep om extra te besparen op energie. Op deze meer schaalbare wijze zien we kans om zo blijkt het de meetkit meer dan 5 jaar operationeel te houden en worden we gewaarschuwd dat de accu of plaatsing zonnepaneel toch problemen geeft.

Ik heb nu een zonnepaneel van een wild camera aangesloten. Deze heeft een ingebouwde accu, Lithium-Polymer van 2500mAh. De module geeft DC5V, 200mA. Tot nu toe teleurstellende resultaten waarschijnlijk te weinig zon! meer info volgt.

Dan nu een volgend experiment: ‘Hoe kort hoeft de Sodaq per dag aan de netspanning te hangen om continue te kunnen werken’.

Daarvoor heb ik een schakelend stopcontact wat met Home Assistant is verbonden.
Ik heb nu ingesteld dat de netspanning er elke dag van 10:00 - 11:00 uur op staat.

We gaan het zien.