Beste Leon
Dank voor je uitleg ik begrijp nu hoe jij het stookwijzer advies berekent.
Toch ontbreekt er voor mij nog een klein LKI stukje in de puzzel. Jij berekent de LKI niet zelf , je vraagt het op bij luchtmeetnet via hun api:
Neem bv station Cabauw: https://api.luchtmeetnet.nl/open_api/concentrations?formula=lki&latitude=51.974489&longitude=4.923301
Dit geeft:
{ “formula”: “LKI”, “value”: 2.59999990463257, “timestamp_measured”: “2024-12-02T14:00:00+00:00” }, { “formula”: “LKI”, “value”: 2.40000009536743, “timestamp_measured”: “2024-12-02T15:00:00+00:00” },
We vertrouwen erop uit dat luchtmeetnet de LKI goed berekent en dat is natuurlijk prima op zich, maar ik kijk graag in die black box.
Documentatie over de api staat op Luchtmeetnet 2020 OpenAPI
Op Luchtmeetnet.nl wordt uitgelegd hoe de LKI wordt berekend.
Volgens mij is wat in deze documentatie beschreven staat de totale LKI.
In https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2024-0083.pdf staan de volgende adviezen:
3) Hanteer het luchtkwaliteitsindex-getal voor PM2,5 in (LKI PM2,5) plaats van de totale luchtkwaliteitsindex (LKI):
4) Hanteer in de Stookwijzer tijdblokken van zes uur in plaats van één uur en stel de kleurcode voor een tijdblok tenminste één tijdblok voorafgaand aan het volgende tijdblok definitief vast.
Op Stookwijzer | Atlas Leefomgeving staan nu in ieder geval in de resultaten de 6 uurs tijdsblokken
Ik denk niet dat luchtmeetnet de LKI berekening inmiddels heeft aangepast van LKI_totaal naar LKI_PM25 ?
In de luchtmeetnet LKI documentatie staat: De stof met het hoogste indexgetal bepaalt de totale luchtkwaliteitsindex. Als alle stoffen hetzelfde indexgetal hebben dan wordt de totale index één punt hoger. Decimale LKI-waarden worden naar boven afgerond. Zo valt bijvoorbeeld een LKI van 0,9 in klasse 1 en een LKI van 3,1 in klasse 4.
Als je de LKI alleen baseert op PM25, dan komt een LKI van 1-2 overeen van een PM25 concentratie van 10-15 ug/m3 en is er geen sprake meer van het optellen van een extra punt ivm andere stoffen.
Verder vraag ik me af: waar komen 15 decimalen achter de komma voor LKI vandaan ?Zijn die het gevolg van geografische interpolatie, running averages of een glijdende mapping ?
Kortom wat is het exacte algorithme om de voor de stookwijzer relevante LKI te berekenen, misschien kan een ter zake kundige van het RIVM hier transparant licht in de duisternis brengen.
Kleinigheidje: in de api documentatie staan voor LKI datum tijd start en end parameters gedefinieerd, die lijken geen effect te hebben op de resultaten.
Tot slot: het is misschien een aardig idee om een nieuwe variant van Bertriks beroemde stofananas te maken : de stookalert ananas !