Uitnodiging meedenken communicatie luchtkwaliteit

Dag allemaal,

Binnen het RIVM starten Joost Wesseling en ik (Michelle Lechner) binnenkort met een nieuw project in het kader van het National Collaboration Programme van ECMWF en Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS). Binnen dit project ontwikkelen we een uitbreiding van de infromatievoorziening over luchtkwaliteit. Binnen ECMWF heet dat een “Demonstrator”. Het doel van de uitbreiding is om de luchtkwaliteitsvoorspellingen toegankelijker en nuttiger te maken voor het publiek, zodat ook niet-experts meer met de informatie kunnen doen. We doen dit project in samenwerking met TNO en het KNMI.

In de eerste fase van het project willen we graag input verzamelen van een aantal partijen – waaronder jullie – over de wensen en behoeften aan deze luchtkwaliteitsvoorspellingen. Daarom gaan we een bijeenkomst organiseren om hierover met jullie in gesprek te gaan. We zullen dan ook voorbeelden verzamelen en mogelijke visualisaties tonen, zodat we gericht kunnen bespreken wat zou kunnen werken. Ook is jullie input welkom (voor, tijdens of na de meeting) om aan te geven op welke manier de informatie het beste bruikbaar is.

We horen graag of jullie mee willen doen aan dit overleg en welke momenten mogelijk zouden zijn. De bijeenkomst zal op het RIVM plaatsvinden met een mogelijkheid om digitaal aan te sluiten. We hebben de volgende data in gedachte:

• Woensdag 18 juni (ochtend); 10:00 – 13:00
  • Woensdag 18 juni (middag); 13:00 – 16:00
  • Woensdag 25 juni (middag); 13:00 – 16:00

Alvast hartelijk dank! Laat ons vooral weten of je interesse hebt en of je op (een van) deze dagen beschikbaar bent door de doodle in te vullen (Doodle) en mij een email te sturen (michelle.lechner@rivm.nl). Voel je vrij om dit bericht ook door te sturen naar collega’s of anderen binnen jullie netwerk die mogelijk geïnteresseerd zijn.

Voor meer informatie over het National Collaboration Programme van ECMWF, zie CAMS National Collaboration Programme | Copernicus .

Hopelijk tot juni!
Michelle Lechner

Om alvast wat discussie op te starten voor de juni sessie, hierbij wat gedachtes over voorspellen en vormgeving.

Waarom willen we eigenlijk voorspellen ?

Het is natuurlijk allereerst een mooie toets om te zien hoe goed de rekenmodellen kloppen.
Voor in de advanced view van de voorspellingsweergave zou je dan ook de correspondentie van werkelijk gemeten waardes met de voorspelling uit het verleden (alleen op luchtmeetstation locaties), graag willen zien.

Wellicht wil je ook voorspellen om mensen een geïnformeerde beslissing te kunnen laten maken.

Bij de weersvoorspelling (daar hebben we al wat ervaring mee) kan dat zijn:

• Gaan we morgen naar het strand, of wordt het een bioscoopje terwijl het buiten regent.

• Oogst ik vandaag of is het overmorgen ook nog droog, dan kan het nog even doorrijpen

Hoe zouden fijnstof concentratie voorspellingen een beslissing kunnen beïnvloeden.

1. Tijdvraag: Slapen we met de ramen open of dicht ? ga ik morgenochtend of morgenavond hardlopen ? Neem ik preventief mijn pufje of niet ?

2. Ruimtevraag: ga ik als longpatient morgenochtend naar IJmuiden of blijf ik thuis in Doorn ?

De vraag is hoe acuut de impact van hoge concentratie pieken is ?
Zijn de gezondheidseffecten meer een gevolg van stapeling, van langdurig fijnstof verzamelen in het lichaam ?
Of is het een kansrekening, waarbij jonge kinderen en ouderen een grotere momentane “hitkans” hebben.

Op het moment dat we mensen willen adviseren bij welke actie ze nemen, en dat voor een breed publiek dat niet zelf aan knoppen kan /wil draaien, is het lastig welke grenzen je aanhoudt.
De grenzen voor goed/matig/slecht kunnen voor een oudere COPD patiënt anders zijn dan voor een 20 jarige sporter.

Neem je in het eerste geval WHO advies waardes en in het tweede geval Europese normen (evt instelbaar in de weergave,bv radiobutton met indicatie “gevoelige luchtwegen”.) ?

Voor we teveel gaan luchtfietsen, tijd voor een concreet plaatje:

Als we op de volgende link klikken: Charts | Copernicus en vervolgens op de kaart op een geografisch punt aanklikken, dan komt er een grafiek die voor de experts goed te begrijpen is.

Helaas, veel mensen haken af als ze een grafiek zien.
Als je de onzekerheden in je grafiek zet, is dat wetenschappelijk helemaal correct, maar een NoGo in brede communicatie.

In de presentatie zou je verschillende views (overall / advanced / …)kunnen definiëren, waarbij de default presentatie geschikt is voor een groot publiek.

De kleuren waarmee je goed / matig/ slecht aangeeft, kunnen stoplichtkleuren groen/oranje/rood zijn (mensen zijn daaraan gewend)

Default view twee dagen vooruit puur op basis meest waarschijnlijke waarde (die eerste twee dagen is de onzekerheidsmarge zowieso kleiner dan verderop)

De default view op zondag avond zou in tijdsvlakken van 6 uur, onderstaande voorspellingsbalk kunnen zijn (gebaseerd op geconfigureerde grenzen en meest waarschijnlijke concentratie)
Informatie per locatie zou je kunnen toevoegen door op de kaart van Nederland te klikken, of postcode invullen), waarop voor die locatie(s), een balk (evt meermaals) tevoorschijn komt om makkelijk locaties te vergelijken

Welke ideeen hebben de overige samenmeten forum gangers ?