Werking samen analyseren tool

Ik weet niet wat ik fout doe, maar in het samen analyseren tool loop ik steeds hier tegen aan:

  • het maken van een groep lukt niet (selecteer ik bijv twee luchtmeetnet sensoren, klik op maak groep, dan maakt ie twee groepen met in iedere groep 1 sensor, en met als naam van de groep de sensornaam)
  • de KNMI data is nooit beschikbaar (als ik die zelf via de knmi api inlees in python is het er prima)
  • de luchmeetnetdata zijn alleen aanwezig voor de laatste paar maanden (als ik die zelf direct inlees in python via de api zijn ze er wel)
  • de handleiding is volledig anders dan dat ik op beeld zie.
    Wellicht doe ik wat fout?

Dag Henk,

Ik ben even aan het spelen met het tool. Wat het aanmaken van een groep en het toevoegen van sensoren betreft. Ik denk dat je de volgorde om te draaien. Je maakt een groep en vervolgens voeg je sensoren toe.

  • iedere keer dat je op de knop “Maak nieuwe groep” klikt wordt een lege, nieuwe groep aangemaakt.
  • om sensoren aan de groep toe te voegen, klik je in de kaart op een sensor. In de tabel zie je dan dat dit aan de actieve groep wordt toegevoegd.
  • je kunt ook een aantal sensoren die dicht bij elkaar liggen in een keer aan de groep toevoegen. Klikt eerst op het zwarte blokje in de kaart legenda en trek vervolgens een gebied op de kaart. Alle sensoren in het gebied worden dan toegevoegd. een rechthoek de “tekenen”

Ik heb een screencast gemaakt. Misschien helpt dat STACK

1 like

Dank je wel. Ik dacht al dat ik iets fout deed (en was ook wat ongeduldig, het duurt even voordat alles zichtbaar is). De KNMI data is er nu ook, je moet eerst op een knmi-meetstation klikken. De luchtmeetnetdata wordt als ik verder kijk niet altijd goed weergegeven als je pm2.5 calibrated gebruikt. Dus beter niet calibrated (is er in 2023 een verschil?). Ik analyseer de data zelf in python en pandas, en dit soort tools als samen analyseren zijn erg nuttig om de eigen resultaten mee te vergelijken.

Het gaat uiteindelijk toch om verschilanalyses in relatie tot de windrichting en andere verschillen. Dit kun je natuurlijk niet allemaal in een standaard hulpmiddel vangen.

Het klopt toch dat je de verticale schaal niet kan aanpassen (lijkt nu alleen aan autorange te doen en de sodaq sensoren willen weleens behoorlijk uit de bocht vliegen)?

Wat verder opmerkkelijk is. “Mijn sensor ;)” heeft bij deze kaart geen data vanaf begin tot half augustus, terwijl die bij hollandse luchten wel aanwezig is. Zal binnenkort inderdaad de data eens naast elkaar leggen.

Bedankt voor je hulp!

1 like