Zelf bouwen eenvoudige sensoren

hoi, ik ben grasgroen, in deze wereld.
ik zou graag (om te beginnen) fijnstof 10 um, eventueel 1 um willen meten.
verder de hoeveelheid CO2 in de lucht. (bedoeld voor binnen gebruik)
met een ESP32 zou dat kunnen, maar zoals gezegd, ik ben een groentje.
ik ben vast niet de eerste, wie heeft een stappenplan?
op voorhand hartelijk dank!
groeten, Dré

Elke meter is prijs naar kwaliteit. Ook tav het naject: wat zegt de waarde en waar staat die waarde onder invloed van ofwel zegt de waarde wat of is het een maar ‘meer of minder’.

Afhankelijk is een en ander naar je kennis en ervaring. Zowel op electronica gebied (bijv soldeer handigheid), firmware software (ESP, Raspberry Pi, etc) en data acquisitie software (wifi of iets anders zoals LoRaWan bijv). Ook dat bepaalt de prijs en kwaliteit van je meter.

Fijnstof sensoren: bedenk dat de meeste sensoren de grootte deeltjes tellen en dat getal in eerste instantie gebruiken om een op binnenshuis bepaalde algoritme om te rekenen naar massa (ug/m3) metingen. Voor binnenshuis ok maar voor metingen buiten heb je te maken met een behoorlijke afwijking door bijv.rel. vocht, temperatuur, en mogelijk luchtstroom. Tav metingen van PM1, PM2.5 en PM10 kan ik Sensirion SPS30 aanraden. De veelal toegepaste Nova is vergelijkbaar maar die geeft alleen PM2.5 en PM10 waarden en geenb deeltjes tellingen weer. De Plantower PMS serie overdrijft mi nogal de meetwaarden (PM1, PM2.5 en PM10 en deeltjes tellingen).

CO2 sensoren: er zijn er velen. Ze worden bijv in airco apparatuur gebruikt. Naar mijn mening zeggen de ppm waarden niet echt betrouwbaar. Maw geschikt voor neem het toe of af. Ik zoek nog steeds naar een betrouwbaardere sensor.

Arduino: zie bijv Sensors.Community voor een boodschappenlijst, de firmware software, maw je stappenplan. Mi een prima meetkit om mee te beginnen om een gevoel te krijgen wat een kit kan zijn met wat meer kwaliteit en langere levensduur. De kit al dan niet compleet is ook te koop op enkele on-line shops voor een flink hogere prijs. Even ‘Googlen’ dus.
Een andere verkennings mogelijkheid is de Sonoff (ook een ESP) te voorzien met Tasmota firmware en daar je fijnstof sensor etc. aan vast te koppelen. Voordeel hij heeft een eigen webserver die je de waarden toont via wifi.
Zowel tav Sensors.Community als Tasmota benadering is een half middagje knutselen.
Gaat het op diue manier mis dan ius de schade klein (enkele tientjes) tav opgedane kennis.
Met wat ‘Googlen’ kan je ook komen tot de bouw van een kit met wat meer functionaliteit en kwaliteit van enkele initiatieven in Nld: zie bijv. Meet je Stad, MySense, etc. Handiger is dan om dat te doen met wat meer geïnteresseerden in je woonplaats.

hoi Teus,
bedankt voor je antwoord, solderen is geen probleem SMD wel, ivm slechte ogen. ook mechanisch: fresen, draaien, boren zijn er geen problemen.
ik heb enige ervaring met Adruino uno/nano/mega begin net aan ESP32.
programmeren is nog wel een uitdaging!

google’n is inderdaad de manier, zo ben ik op dit forum terecht gekomen.
binnen ‘ons groepje’ kwam iemand (met COPD) op het idee om fijnstof te meten. (Hoeksche Waard) maar dan binnenshuis.
in mijn rondgang op internet bleek dat de heel fijne deeltjes <1um het meest schadelijk zijn omdat die het langst in je longen blijven en zelfs via de longen in je bloed kunnen komen. grotere deeltjes adem je grotendeels weer uit.
Google vertelde mij dat het meten van gifstoffen moeilijk en duur is, vooral rondom Tata steel, Botlek en Moerdijk zal je wel scoren.
binnenskamers is het meten van CO2 belangrijk, veel mensen geven veel CO2 waardoor het concentratievermogen snel afneemt.
ik ben nog zoekende.
groeten, Dré