Bosch bvm080: a new kit in town

Heeft iemand al ervaring met deze nieuwe Bosch pm25 sensor ?

Het ontwerp verschilt van de bekende SDS011 en SPS30 sensoren, de sensor is erg klein en meet niet de deeltjes in een sensorkamer, maar “buiten”. Omdat je niet afhankelijk bent van een luchtstoom door de sensor heen, ben je misschien ook minder gevoelig voor het mechanisch ontwerp om de sensor heen.
Zonder ventilator, dus wellicht mogelijkheden om grote delen van de elektronica in te gieten en zo minder corrosie gevoelig te zijn.

Het blijft laser detectie dus de levensduur van deze sensor zal wel niet veel langer zijn dan onze huidige sensoren.
Ik zie deze sensor nog niet in het onvolprezen warenonderzoek van Teus, https://www.bwlvc.eu/wp-content/uploads/2020/03/Low-Cost-Stations-een-warenonderzoek-V0.6.pdf

Een positief review staat op: We Put Bosch's Revolutionary Tiny PM Sensor Through Its Paces

Ik ben benieuwd of er al ervaringen zijn, van RIVM of vanuit deze samenmeet community.

Tot slot: hierbij details van de leverancier:
https://nl.mouser.com/datasheet/3/1046/1/bst_bmv080_ds000.pdf

1 like

Inderdaad een interessante fijnstof sensor. Zie ook de melding en dezelfde vraag in mei 2025 op dit forum. Hij is stuk duurder als de Nova of Sensirion. De Ardiuno IDE driver is beschikbaar, en zelfs een micro Python driver (mijn voorkeur). Mi is dit na de Shiney (infrarood meting, geen fan, niet energie zuinig, SPI) en Nova/Sensirion (laser, fan, niet energie zuinig, serieel interface) een derde generatie sensor (geen fan, meer functies?, energie zuinig, klein, I2C, vraagtekens bij toepassing buiten) een goede ontwikkeling. Maar worden ook alle beschikbare functies van de sensor (driver) gebruikt worden in de metingen? Bijv. schoonblazen cq filter, steekproef grootte, vocht, etc.

Wie heeft de Bosch uitgeprobeerd? War zijn de ervaringen?

Het is ook maar de vraag in hoeverre de meting exacte getallen moet leveren, of dat een profiel (toename of grootte afname in de tijd bijv. in verband met genomen maatregelen) aan de orde is (data analist cq beleidsmaker zeg hier iets over …).

Maar als ik eerlijk ben zie ik meetkits niet zitten maar meer een wolk van sensoren in postzegelformaat die in een cloud met elkaar gegevens uitwisselen zoals je bijv ziet bij de recente ontwikkeling binnen de homeautomation (Zwave, Zigbee, Bluetooth, Wifi en Matter/Thread interfaces en postzegelgrootte bijv. ingebouwd in voetje van een lamp of knoopcel). En vergeet de smart watches die commuceren via de zakcomputer. Ligt daar niet een uitdaging? Is de Bosch fijnstof postzegel sensor en mini Zigbee temp/HR/luchtdruk sensor de trigger? Er is uitdagend werk aan de winkel…