Feedback Samen Analyseren Tool

Er is een nieuwe versie van de Samen Analyseren Tool in de maak, deze willen we graag met jou testen. Zie hieronder welke aanpassingen er zijn en hoe je mee kunt doen als tester.

Aanpassingen en insteek van de vernieuwing
De insteek van deze vernieuwde versie is het gebruikersgemak verhogen door de wachttijd van het opvragen van de gegevens te verkorten. De eerste keer dat iemand de geselecteerde gegevens opvraagt, kan dat nog steeds wat langer duren. Maar in de vernieuwde versie blijft het proces op de achtergrond draaien, waardoor je de app kan afsluiten en gerust na een uur of de volgende dag terug kunt komen. Vervolgens staat de data klaar en is ook voor elke volgende gebruiker snel beschikbaar.

De andere verbetering is niet zichtbaar voor de gebruikers, maar wel essentieel voor het delen en samenwerken aan de tool. We hebben het geheel modulair opgezet, wat inhoudt dat elk deel een afzonderlijke bouwsteen is. Zo kunnen ontwikkelaars relatief eenvoudig nieuwe dingen toevoegen of bestaande aanpassen. Mocht je interesse hebben om zelf aanpassingen en verbeteringen uit te voeren aan de tool, dan kunt de code vinden op github: GitHub - rivm-syso/Analyse-Together: A tool for analysis of air quality data, measured by low cost sensors.

De laatste aanpassing die ik hier wil noemen is de meertaligheid van de tool. We hebben nu ook een Engelse tekst geïntroduceerd. We werken samen met SensorCommunity en willen graag de tool ook beschikbaar stellen voor internationale gebruikers. De combinatie met de open code en de modulaire opzet geeft internationale gebruikers de kans om (delen van) de tool voor hun situatie toepasbaar te maken.

Testen en feedback
Voor we de tool met de hele SamenMeten-community gaan delen, willen we deze graag laten testen door jou. Kun je komende tijd de tool eens bekijken en testen? Hoe je het wilt testen is aan jou. Welke toepassing wil je met de tool uitvoeren en wat helpt jou daarbij? Ook voor jou de vraag of je naar het geheel wilt kijken, zoals: begrijp ik wat er met deze tekst bedoeld wordt? En of de tool duidelijk en overzichtelijk is. De feedback ontvangen we graag via het SamenMeten-forum. Hier kunnen we de verschillende opmerkingen centreren en kun je ook zien of anderen tegen hetzelfde probleem aanlopen. Fouten in de tool gaan we oplossen, goede ideeën en suggesties bekijken we per casus.

Praktische info:
Wat? Uitproberen en testen van de tool: Wat valt je op? Waarvoor wil je de tool gebruiken? Kun je daar de tool voor gebruiken? Welke dingen zijn onduidelijk of mis je?
Hoe? De feedback ontvangen we graag via het SamenMeten-forum (https://forum.samenmeten.nl/), hier dus.
Waar? datalabs.samenmeten.nl
Wanneer? Tot 11 april 2023

Groeten,
Elma

Namens Team SamenMeten

1 like

Een enorme vooruitgang! Complimenten.
Opmerking tav gemeentes: een lange lijst echter ik zocht de gemeente Land van Cuijk. Kon de gemeente niet vinden. Kan zijn omdat de gemeente pas een jaar bestaat.
Zijn nog niet alle visualisatie keuzes beschikbaar (ze reageerden niet).
Is het mogelijk groepen samen te stellen uit enkele gemeentes?
Mogelijk zijn er meetkits niet actief in de periode. Deze wel op de kaart heel subtiel laten zien? De visualisatie wordt soms ook gebruikt om te kijken welke meetkits problemen hebben met ‘de stekker in het stopkontakt’.

Al bekende issues en mogelijke enhancements staan op Issues · rivm-syso/Analyse-Together · GitHub
Kijk daar eerst voordat je gaat testen, maar doe de logging van zelf gevonden problemen/uitbreiding hier op SamenMetenForum als antwoord op Elma’s log.
NB er zijn momenteel maximaal 5 opeenvolgende antwoorden van dezelfde originator mogelijk op eenzelfde blog, dus dan maar meerdere issues in een antwoord.

nr: WT01
Suggestie voor enhancement:
“data beschikbaar van 28 van de 66 stations” ; ik vind deze melding wat verwarrend.
Voor de geselecteerde tijdsperiode is het niet relevant dat er in een ver verleden andere stations actief waren, (maar niet in deze periode). “Er is data beschikbaar van 28 stations” lijkt me duidelijker.

nr: WT02
Bug:

Na pagina1 gezien te hebben klik ik op pagina 2 en krijg ik popup error melding

nr: WT03
Suggestie voor enhancement:
Bij de tijdreeks een beschrijving van wat de definitie van de roze band rond de gemiddelde meetwaardes is (een sigma, 3 sigma’s ?)

nr: WT04
Bug: De engelse text is op verschillende plaatsen nog niet ingevuld, zie bv bij concentratieroos:

image

nr: WT05
Enhancement: Als ik gemeente Gouda kies, dan kan ik niet alle officiele NL stations kiezen die ik zou willen (bv Den Haag, Rotterdam).
Verder worden de NL stations met kleur zwart geplot, waardoor onderling onderscheid niet mogelijk is.

nr: WT06
Bug: De datacapture percentages van de NL stations kunnen hoger dan 100% zijn. Wellicht worden waardes niet uniek geinsert. Ik weet niet of dit ook bij citizen science stations mogelijk is

Ha Walter, ik heb het maximaal aantal berichten achter elkaar nu verhoogd naar 10. Dus fire away :wink:

nr: WT07
Enhancement: een enkele uitschieter vertekent het beeld. Ok dan zou je dat station kunnen deselecteren, maar hoe weet je welk station dit is ?

nr:WT08
Enhancement: voeg de geselecteerde tijdsperiode toeo aan de titel van de barplot

Dankje voor de feedback! Als het goed is, zouden alle visualisaties wat laten zien. Welke gemeente en sensoren en periode was je aan het bekijken?

Dank je voor de feedback en de duidelijke suggesties! Bij WT02 ben ik benieuwd welke gemeente/periode/selectie je hebt gemaakt.

Na deze week bekijken we alle suggesties en ideeen en maken een prioriteitenlijst. Aan de hand van die lijst besluiten we welke aanvullingen en verbeteringen aan de tool door ons gedaan worden.

De WT02 locatieselectie was van de gemeente Gouda; het kan zijn dat ik de tijdselectie naar voren heb gehaald (bv februari 2023) en dat ik nog tijdens het laden van de meetgegevens, visualiseer heb gedrukt. Helemaal zeker wten doe ik dit niet. Heb het probleem nog niet kunnen reproduceren.

nr: WT09
Bug Als je inzoomt op een enkele dag, dan wordt in de tijdreeks noch de datum noch het tijdstip gedisplayed:

nr: WT10
Enhancement De huidige barchart geeft een enkele gemiddelde waarde (en stdev) per groep. Als je een langere termijn trend zou willen zien (bv per jaar), dan is horizontaal het jaartal en per jaar een barchart een handige view. Evt grouped met een NL station, per jaar.

nr: WT11
Enhancement In huidige plots staan nergens advies grenswaardes. Een mogelijkheid bij timeseries is verschillende kleuren zoals bv bij luchtmeetnet.nl. Een extra optie is een aparte view op aantal dagoverschrijdingen.

Hi,

Leuk om de feedback te lezen! Ik ben een paar weken op vakantie geweest en zie deze uitnodiging nu pas. Eventueel zouden we dit bericht nog op de website van Hollandse Luchten kunnen delen om meer feedback te verzamelen, als dat nog nuttig is hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Imme Ruarus - Project Hollandse Luchten

Hoi

We hebben een nieuwe versie van de Samen Analyseren tool online gezet. Met een aantal opmerkingen zijn we aan de slag gegaan om een de tool te verbeteren. We hebben ook nog wat zaken op ons wensenlijstje staan, die staan tussen de issues op GitHub. De tool is dus nog lang niet af :wink: En jullie feedback horen we nog steeds graag (via dit forum of maak een issue aan op GitHub)

Het is de bedoeling dat deze versie binnenkort de bestaande samen-analyseren tool vervangt op https://analyseren.samenmeten.nl/.

Groet
Job

Kan het kloppen dat er voor verschillende gemeentes/projecten geen data aanwezig is?
samen

@paralise: Ja dat kan kloppen, er is dan nog geen data opgehaald. Als je op de rechter knop drukt ‘Data ophalen van externe bron’ wordt de data in de applicatie geladen. Dat staat er zo ongeveer in de laatste regel op het schermpje maar is dus niet duidelijk genoeg, daar maak ik meteen een notitie van.

Groet
Job

Preview nieuwste versie

Beste gebruiker van de Samen Analyseren Tool,

Er komt een update van de Samen Analyseren Tool aan. Komende week kun je de preview bekijken en uitproberen. We horen graag wat jouw ervaring is met de tool. Laat het ons weten als er onduidelijkheden of problemen zijn, zodat we deze kunnen aanpassen.

Je kunt ons hiervoor bereiken via dit Forum-kanaal.

Hieronder vind je een korte beschrijving van de verschillende aanpassingen. Mocht je meteen aan de slag willen, dan kan dat via: datalabs.samenmeten.nl

Overzicht van de aanpassingen

De welkomstpagina ziet er anders uit. Als je verder met de tool aan de slag gaat, zie je dat de indeling van de verschillende plaatjes en selecties is veranderd. Tot slot zijn er een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd.

Welkomstpagina

Via de welkomstpagina kun je meteen aan de slag. Er staat al een dataset klaar. Hiermee kan je de tool en de verschillende mogelijkheden alvast ontdekken. Via het tabblad ‘Kiezen’ bekijk je data van jouw project of gemeente. Op de welkomstpagina zie je ook een overzicht van de beschikbare sensoren in de tijd en de locaties van de sensoren.

Data visualiseren en ontdekken

Om de data te visualiseren en analyseren ga je verder naar het tabblad “Ontdekken”. Hier vind je een overzicht van alle metingen samen. Met 3 stappen kun je een beeld krijgen van de gegevens. In stap 1 selecteer je de sensoren. Je kunt de sensoren groeperen en de groep een eigen naam geven. Stap 2 is een nieuwe functionaliteit. In deze stap kun je data filteren op een maximale waarde. In stap 3 zie je de verschillende plaatjes en kun je de patronen en informatie van jouw data ontdekken.

Je eigen data bekijken

Wil je data van jouw project of gemeente bekijken, ga dan naar het tabblad “Kiezen”. Daar kun je aangeven voor welk project of gemeente en welke tijdsperiode je de data wilt opvragen. Hierbij geef je ook aan of je de pm2,5 of pm10 wilt bekijken en of je met de ruwe of gekalibreerde data gaat werken. Let op: voor het opvragen van de data heb je de knop “Data ophalen van externe bron” nodig. Dat duurt een tijdje. Als je dat een keer gedaan hebt, dan kun je deze stap de volgende keer overslaan, de gekozen gemeente en periode zijn in het geheugen opgeslagen .

Planning

Je kunt je feedback tot 13 maart aan ons doorgeven. We streven ernaar om op donderdag 21 maart de nieuwe versie van de tool online te zetten op analyseren.samenmeten.nl

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Groeten,
Elma
namens Samen Meten

Elma proficiat, de 2.0 versie van Samen analyseren is een stuk vriendelijker en mooier dan de vorige versie !

Hieronder wat punten die ik opmerkte bij mijn eerste gebruik.
Ik zal er deze week nog verder mee spelen.

  1. BUG: Het zelf kiezen van sensoren gaat nog wel (ik kies dan Gouda september 2023), en ophalen externe bron maar als ik na een half uurvervolgens naar “kijken” ga, dan gaat de browser erg druk bezig zijn, gaat het scherm op een lichtere tint,draait de zandloper en gebeurt er niets meer. Het kan zijn dat deze functionaliteit nog niet live is ?
    Rest van mijn bevindingen zijn met “ontdekken” gedaan.

2)ENHANCEMENT: De slider om een tijduitvergroting te maken is erg handig. Als je de tijdschaal aanpast, kan dan ook de Y-as automatisch mee rescalen?

3)ENHANCEMENT: De filterfunctie haalt nu alleen waardes boven een maximum eruit. Ik kan me voorstellen dat je ook waardes onder een minimum eruit wilt halen. Misschien alleen maar sensoren van een bepaald type tonen,…

4)ENHANCEMENT/BUG: Voor de leesbaarheid mag het font waarin de Timeseries geplot worden, vetter zijn.
Ik begrijp dat je alles binnen een pagina wil houden, maar nu is de grafiek zelf wel wat klein.

5)ENHANCEMENT/BUG: Bij ontbrekende waardes tussen twee tijden, wordt er nu met een lineplot een rechte lijn getrokken tussen het laatst bekend punt uit de “oude” periode tot het eerstbekende punt uit de “nieuwe” periode. Het zou netter zijn in de tussenliggende periode niets te plotten.

6)ENHANCEMENT: De kleurschaal van de calendarplot en de windrose plot wordt pas bij erg hoge fijnstof concentratie waardes donker.
Gezien de ontwikkelingen van de normen lijkt eerder naar donker mij wenselijk

7)VRAAG: is het uploaden van data in het tool van csv waardes uit een file (die eerst gedownload is), verdwenen ?