Geluidsmeting in Gouda

We zijn in Gouda aan het kijken of we ook geluidsmetingen kunnen gaan doen. We experimenteren met een geluidssensor die nu in Nieuwkoop wordt gebruikt en die een afgeleide is van de sensor van https://amsterdamsounds.waag.org/

We zijn o.a. bezig om te kijken of we geluidspieken kunnen correleren met overvliegende vliegtuigen aan de hand van de ADSB-gegevens die door de vliegtuigen zelf worden uitgezonden (met daarin o.a. positie, hoogte)

1 like

Hoi @bertrik, wat leuk dat jullie sensor gebaseerd is op de sensoren in Amsterdam Sounds zijn ontwikkeld en gebruikt. Wij zijn heel benieuwd wat er uit jullie experimenten gaat komen! Wil je de resultaten delen als jullie een analyse hebben kunnen maken?

1 like

Het plan is wel om alles te delen. De software die we willen gebruiken, rapporteert over wifi, zodat er ook onmiddellijk een correlatie gedaan kan worden met vliegtuiggegevens. Persoonlijk vind ik het sowieso leuk om te zien wat er straks uit komt, ook qua wegverkeer.

Ik ben nu nog aan het kijken in wat voor soort kastje je dit nou eigenlijk het beste kan monteren. Al een aantal ontwerpen gezien, o.a. lasdoosje en verschillende 3d print-ontwerpen. Qua montage al wat advies gehad: liefst zo veel mogelijk vrije ruimte, als minimale eis tenminste 1.5m van grote obstakels, bijvoorbeeld op een balkonrailing zou een aardig compromis zijn. Dan een lange USB-kabel eraan voor voeding. Verder nog aan het kijken waar je de speciale membraantjes (geluid doorlaten, vocht tegenhouden) betaalbaar kan vinden in kleine hoeveelheden.

Qua behuizing zag ik een soort standaardbehuizing op de pagina van het RIVM:

Voor zover ik kan inschatten / reverse engineeren, lijkt het op het volgende:

  • ca 100 mm lang pijpje met diameter 10 mm waar de microfoon op gemonteerd is
  • ca 200 mm lange pijp met diameter 40 mm (mogelijk 50mm) waar de elektronica in zit
    Heeft iemand de exacte afmetingen van die behuizing?

Die behuizingen zijn gebaseerd op de sensor.community geluidsmeters, zie Sensor Community
De pijpjes waar de microfoon op zit zijn ook gevuld om ruis vanuit de behuizing te minimaliseren, ook dat staat op die pagina uitgelegd.

Het zijn toch echt verschillende behuizingen qua afmetingen

behuizing van RIVM-foto:

behuizing van sensor.community:

Ja dat klopt, op sensor.community staat een behuizing waarbij de microfoon in een aparte behuizing zit.
Ik heb voor mijn geluidssensor een behuizing gemaakt zoals die van het RIVM, deze staat beschreven in de originele bouw instructies voor de sensor.commumity sensor (Duitstalig) op pagina 69. Voordeel is dat alles daar in past en je alleen maar een stroomkabel nodig hebt.

DNMS - Beschreibung u. Bauanleitung V2.2.pdf (6,6 MB)

Is bekend welke windkap RIVM gebruikt bij het testen van de microfoons, zie eerste foto.
Mijn ervaring is dat de windkappen verzadigd raken bij regen en dan geen geluid meer doorlaten.