Bij toeval kwam ik een Fins wetenschappelijk artikel uit eind 2021 tegen over een vergelijking van recente low-cost fijnstof sensors: betrouwbaarheid en toepassing om hourstook bronnen te detecteren. Met name in hoeverre PM1 waarden gebruikt kunnen worden om de relatie met BlackCarbon als indicator te kunnen gebruiken: uitkomst: ja PM1 geeft een redelijke indicatie. Reden om ook PM1 waarden in het Samen Meten dataportaal op te nemen cq het dataportaal met PM1 en deeltjestellingen waarden te voorzien?
Het lijkt mij interessant als de PM1 data ook wordt getoond op de samenmeten kaart.
In de sensor.community API, wordt de PM1 waarde gerepresenteerd door item “P0” (microgram / m3). PM10 is item “P1”, PM2.5 is item “P2”.
Sommige sensoren sturen ook een deeltjescount door. Voor PM1 deeltjescount gebruikt sensor.community item “N1”. Volgens mij stuurt mijn sensor.community node met PMS7003 sensor dat wel door naar sensor.community, maar zie ik de “N1” data niet terug op hun API.
Inderdaad zou de weergave van PM1 mooi zijn. Voornamelijk om de reden dat dit speelt bij houtstook data analyses. Hoewel bij houtstook is een frequentere waarde nodig dan eens per uur.
Hou er wel rekening mee dat Plantower anders omgaat dan bijv Senserion met deeltjes telling bins: Bij Plantower is dat voor bijv PM2.5 deeltjes bin: PM2.5 t/m PM10 grootte. Bij Senserion is dat PM0.3 t/m PM2.5 grootte. Maw het type sensor moet je wel goed in de gaten houden, tenzij je alles omrekent naar de Senserion wijze.
In het september nummer van het tijdschrift ‘Lucht’ staat een artikel van ‘de Luchtclub’ in Rotterdam.
Titel: ‘Is de invloed van houtstook te zien met de citizen science PM2.5-sensoren (SPS30) in en rond de stad Rotterdam?’
‘De Luchtclub’ in Rotterdam doet verslag van hun PM2.5-concentratie metingen over de periode tussen 2021 en 2023. Het blijkt dat er geen significante verschillen zijn tussen de PM2.5 concentraties in de hoogbouw en laagbouw die specifiek aan houtstook kon worden toegeschreven. Er werd gebruikgemaakt van RIVM Samen Meten datagegevens (uurwaarden) en bebouwingsgegevens.
Zijn PM2.5 uurwaarden wel de goede manier? Zijn er ook PM1 waarden bekend? Immers de SPS30 geeft ook PM1 waarden?